Hanan
    Hej!
    Jag är en 17 årig tjej som ska börja på tredje ringen på gymnasiet om ungefär två veckor. Jag läser samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteende och jag trivs väldigt bra på det programmet. Men saken är den att jag vill bli tandläkare, vilket inte var saken när jag först började på gymnasiet. Jag har läst naturkunskap 1, matte 1b, 2b och ska läsa matte 3b nästa läsår. Min fråga är, vilket är det bästa och snabbaste alternativet för att få de övriga behörigheterna jag behöver för att komma in på tandläkarprogrammet på universitetet ?
    Jag är 18 år när jag tar studenten och vill studera vidare med en gång så komvux är inte ett alternativ då. Hur kommer man in på universitetet efter ett naturvetenskapligt basår om det nu är det bästa alternativet? För när jag läste om naturvetenskapliga basåret så stod det att man inte blir betygsätt på samma sätt som på gymnasiet.

    MVH
    Hanan

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hanan!
    Du kan läsa på Komvux även om du är 18 år (i fall du får gymnasieexamen innan) - då spelar ålder ingen roll när man har läst på gymnasiet i 3 år och fått examensbevis, då är man behörig att läsa på Komvux trots att man ännu inte är 20 år.
    Eftersom det inte finns någon garanti på att få plats på Komvux eller på ett naturvetenskapligt basår, rekommenderar vi att söka överallt samtidigt och i fall du skulle få två platser, kan du välja sen. Ännu ett sätt att skaffa behörighet är - genom självstudier och prövningar.

    Jag rekommenderar att du läser info på http://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    För självstudier i matte rekommenderar vi www.matteboken.se och samma sida är mycket bra för repetition av mattekunskaper.

    Du nämner i din fråga om att man inte blir betygsatt på samma sätt på naturvet.basåret som på gymnasiet och det stämmer. På naturvet.basåret kan du bli behörig men du får inte gymnasiala betyg i kurserna och det blir ingen påverkan på ditt jämförelsetal (genomsnittet av dina betyg från gymnasiet).

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare