Lovisa
    Hej! Jag ska välja nu om två veckor och det finns verkligen bara ett gymnasium jag kan tänka mig i hela Norrköping och det är kunskapsgymnasiet (ek eller sam) de har ganska höga meritpoäng för att komma in, förra året låg det lägsta på ekonomi på 257p och det högsta på 287p. På samhällsprogrammet låg det på 242p som lägst och 276p som högst. Jag har 235p nu och vill höja mig så mycket som möjligt till slutbetyget i sommar. Om jag inte kommer in på detta gymnasium är det något jag kan göra för att få en plats ändå? Jag vill verkligen gå på denna skola då den passar mig och arbetssättet är väldigt bra.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lovisa,
    du vill hemskt gärna komma in på den här skolans http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kunskapsgymnasiet-norrkoping Ekonomi eller Samhällsprogrammet.
    Du bör fortsätta kämpa för högre betyg och vad du kan göra mer är att du, förutom de två programmen på just den här skolan, söker som ditt tredje, fjärde, femte och så vårdare alternativ Ekonomi eller Samhällskunskapsprogrammet på Andra skolor. Anledning till att jag ger dig det rådet är att - i värsta fall, om du inte kommer in på ditt första eller andra alternativ, men kommer in på ditt t.ex. femte alternativ - t.ex. på SA på en annan skola och då börjar du läsa där. Du står då i Reserv till alla dina högre prioriterade alternativ och i fall du blir kallad från reserv, kan du även efter mitten på september byta skola (pga du läser samma kurser på en annan skola). Det är näst bästa som kan hända. Det bästa vore om du kom in dit du vill från början.
    Här får du tips på andra skolor i Norrköping som också erbjuder SA och/eller EK:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fria-laroverken-i-norrkoping
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/plusgymnasiet-norrkoping och som du kan söka som dina lägre prioriterade alternativ till gymnasiet.
    Det är de bästa råd som jag kan ge dig.
    Lycka till!
    Mvh Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare