Anras
    Hej!

    Jag ska på inträdesprov nästa veckan. Vad ska jag räkna med för provmaterial?
    F.förvaltare på F.akademin.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anras!

    Är det den här utbildning du sökte och skall på inträdesprovet till http://www.yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/fastighetsforvaltare ? i så fall är kontaktinformation till skolan Telefon växel 031-734 11 60, E-post [email protected]

    Inträdesprov till yrkeshögskoleutbildningar brukar mäta logiskt tänkande + språkförståelse (dvs att man kan tillräckligt mycket av "undervisningsspråket" - dvs om utbildning är på svenska är det svensk språkförståelse och om undervisningsspråk är engelska, då är det engelsk språkförmåga som mäts via inträdesprovet). Ibland finns det ännu en "psykologisk" del i inträdesprovet som mäter om man har rätt "personlighet" för yrket.

    Jag tror inte du behöver förbereda dig på ngt. särskilt sätt inför provet men kontakta skolan och fråga om det, då behöver inte du och jag gissa, då vet vi vad skolan svarar. Läs också i den kallelsen som du fick till provet (om det står hur du bör eller kan förbereda dig).

    De allmänna råd som jag kan ge (och som du säkert själv redan tänkt på) är:
    1. provåk till skolan innan så att du vet hur lång tid det tar - så att du inte kommer för sent till provet
    2. försök att sova tillräckligt mycket ett par dagar innan provet
    3. ta med dig "tilltugg" - ngt. att äta och dricka (för säkerhets skull)
    4. ta med dig en giltig legitimation (kan krävas ibland)

    Jag kan inga detaljer om just det provet som du kommer att genomgå. Läs på skolans hemsida, kontakta skolan direkt och stort lycka till!

    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen!
    • : Jag tackar för svaret ringer till skolan imrgn bitti direkt!
    • Mikael : Om det inte står i kallelsen eller på skolans hemsida om ngt särskilt förberedelse inför provet, d
    • Mikael : Då är det säkert så att inga förberedelser krävs men ring till skolan och hör med dem. Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer