michelle
    Om man går i gymnasiet men vill läsa en kurs på distans från en annan skola eller från komvux, om den skola man vill läsa kursen på säger att man ska fråga rektorn. och nu har jag frågat rektorn och han säger att det vore en bra ide och att han säger ja till det, med skolans syv vet inte hur hon ska gå till väga? behöver verkligen hjälp till hur man kan gå till väga för att jag ska kunna börja på kursen som inte finns som ett alternativ i min kommun, tack för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Michelle!
    Det är ju jättebra att Rektor på din skola sa Ja! Det betyder att din skola kan köpa den kursen till dig.
    För att det är ju så här det ligger till: det kostar att ge undervisning, handledning, anordna prov och sätta betyg. Det är din skola där du är inskriven som får medel till det.
    Någon annan skola eller Komvux där du inte är inskriven får inga pengar och skulle de ge dig undervisning går de "minus" - för de jobbar i så fall gratis, utan någon ersättning.

    Om din rektor sa Ja till att du ska läsa en kurs på en annan skola (oavsett om det är distans eller klassrums undervisning) - då kontaktar du eller SYV på din skola den andra skola och anmäler dig till kursen, ni uppger då att rektorn sa Ja till det. Sedan skickar den där "andra skolan" räkning till din skola. Troligtvis kommer den nya skolan först begära en skriftlig bekräftelse på att din skola vill och kan betala för kursen.

    Ta snarast kontakt med den skolan som du vill läsa på för att inte missa kursstart!

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA