Sanna
    Hej!

    Gick i våras ut sam-beteende programmet på Jensen gymnasium. Gick överlag bra (fick fina betyg) utom de 2 kurser jag tvingades hoppa av för att orka och 1 kurs som jag missade då jag hoppade av och bytte skola i åk2.

    Har OCD, kontroll och symmetri tvång och således en väldig prestationsångest. Vill absolut läsa de gamla kurserna, Svenska B, Geografi A och Psykologi B men undrar hur det blir med betyg och mål samt om det verkligen enbart är ett prövningstillfälle per kurs?

    Sedan undrar jag även var jag kan pröva Idrott A och B då de är ämnen jag pga av frånvaro missat.

    Mvh Sanna

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, härligt att du ändå har klarat många kurser bra med fina betyg- bra kämpat! Jag förstår att du utifrån hur du funkar tänker att du måste läsa gamla kurser - dock är dom du nämner ganska lika i det nya systemet som nu är Svenska 2, Geografi 1 och Psykolog 2. Boka tid med ditt Komvux i din hemkommun och diskutera vilka möjligheter du har att läsa dessa kurser och hur de ser ut, vad är innehållet mm så du känner att du har koll på läget och kan förhålla dig till kurserna.

    När det gäller prövningstillfällen så kan vissa kurser vara så stora och innehålla många moment t.ex. muntliga i svenskan så ibland kan det vara frågan om två prövningstillfällen.

    Idrott tror jag finns möjlighet att tenta inom Stockholms vuxenutbildning - läs mer här; http://www.asovux.se/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=58

    Lycka till!/Lena, Syv