Privat
    Hej!
    Jag har en lite fundering, skulle man kunna plugga distans till nåt ämne man inte är godkänd i under tiden som man går på gymnasiet? Jag har även en till fråga, vad innebär prövning för ett ämne som man inte är godkänd i?
    Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Privat, :)

    under tiden man går på gymnasiet får man läsa och göra prövningar endast på sin egna gymnasieskolan (förutom studier på en kulturskola, självstudier eller någon kvällskurs på ett studieförbund - där man inte får betyg...).

    Distansundervisning på gymansiet som alla elever kan söka till finns på Korrespondensgymnasiet >>, men då byter man till den skolan och läser alla ämnen på distans, förutom de några få obligatoriska träffar i Torsås (för att göra laborationer och Idrottslektioner). Korrespondensgymnasiet erbjuder några få högskoleförberedande program och har många sökande. Just nu kan man söka till vårterminen; ansökan måste man göra innan 31 oktober.

    Ang. prövningar: medan man läser på gymnasiet, har man rätt att göra prövningar endast i 2 fall: om man fick F i en kurs; eller om man inte fick läsa kursen som finns i elevens Individuella studieplan. Varför man inte får läsa en kurs som finns i studieplanen kan t.ex vara för att man var sjuk; eller att läraren inte fanns på skolan som kunde undervisa i den kursen.
    Prövningar brukar bestå av 2 delar: skriftliga provet och sedan muntlig "utfrågning" som läraren baserar på resultatet av det skriftliga prlvet. I vissa kurser som t.ex fysik och kemi kan även laborations-delen ingå vid ett separat tillfälle, då blir det 3 delar i prövningen /som ofta genomförs olika dagar/.
    Det är din skola som bestämmer NÄR (datum) du kan göra prövningar. Om din skola (rektor) bestämmer att du har rätt att göra prövning men det ej finns möjlighet att genomföra prövning på din egen skola, är det då din skolans personal som måste "skicka" dig till ett ställe där du kan göra prövning /det kan t.ex vara en annan gymnasieskola eller prövningsenheten eller komvux/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till i dina studier!

    L. :)

    Liselotte
    • : Så jag skulle alltså inte kunna plugga distans (isf komvux?) för att försöka bli godkänd i de ämnena jag är underkänd samtidigt som jag går på gymnasiet?
    • Anna : Nej, tyvärr - inte. :( På komvux får man läsa från 1 juli det året man fyller 20 år (eller om man redan har fått Studiebevis från gymnasiet, om man är yngre - och det får man efter genomförd 3-årig gymnasial utbildning på ett nationellt program, ej på IM-programmen). Om du gör ansökan till komvux, kommer de att svara att du är OBEHÖRIG pga din ålder (du är för ung och ej har Studiebevis). Du får gärna höra med komvux själv. Vi svarar så som reglerna ser ut och utifrån den erfarenhet som vi har, när vi kontaktar olika sakkunniga i olika frågor.