Mohamed

    Hej! Tänkte söka till Civilingenjörsutbildningen i Samhällsbyggnadsteknik på Chalmers nästa år, dock ligger mitt meritvärde precis på gränsen där jag exempelvis 2018 hade kunnat komma in medan i år låg det lite för högt. Det finns dock en 3-årig högskoleingenjörsutbildning med samma inriktning (samhällsbyggnadsteknik), min idé var att söka till bägge och om jag inte lyckas komma in i civilingenjörsprogrammet nästa år så kör jag på högskoleingenjörsutbildningen, och sedan söker på nytt 2021. Om jag skulle lyckas komma in då, måste jag gå hela utbildningen från början (då jag redan pluggat i ett år) med tanke på att kurserna borde vara rätt lika i början då det är samma program? Eller går det att få kurserna verifierade på nåt sätt så att man inte behöver ta om allt?

    • :

      Du kan se vilka kurser Högskoleingenjörsutbildningen läser här, och Civilingenjör här . Grundkraven för att söka Master (dvs. Civilingenjör) på Chalmers är att du ska ha en Högskoleingenjörsexamen eller kandidat inom Naturvetenskap, Teknik eller Arkitektur https://www.chalmers.se/sv/utbildning/masterprogram/Sidor/Anmalan-till-Masterprogram.aspx . Sedan Beror det på vilket masterprogram en söker, om du skrollar ner till Valbara masterprogram här så kan du se vad de olika programmen har för "Specific entry requierments".

      Jag menar alltså att du kan söka högskoleingenjör, och läsa det i tre år och sedan söka master, men ditt sätt funkar nog också. Du borde inte behöva läsa samma kurs 2 ggr. Är inte heller en expert men det var liksom det som gick att hitta på Chalmers hemsida.

    • Anna : Tack så mycket Sofia för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej ! om man kommer in på ett program på högskolenivå i Sverige men sedan innan redan har godkända betyg i högskolekurser, kan man ansöka om TILLGODORÄKNANDE AV TIDIGARE UTBILDNING, och få svar ang. vilka kurser eller delar av programmet man kan hoppa över.
    Innehåll i utbildningar kan förändras; det är inte säkert att samma kurser som läses idag ingår nästa år... alltså, det går inte att ge svar på förhand.
    Mitt tips blir också att du gör HÖGSKOLEPROVET. i så fall konkurrerar du även i HP-urvalet och får med det ännu en chans att komma in på den utbildning som du vill komma in på.