Adam
    Hej!

    Jag vill plugga vidare till civilingenjör inom maskinteknik på antingen Chalmers eller KTH.

    Som det ser ut nu så blir jag klar med mina studier tills oktober 2017(genom prövningr.) och jag vill därefter söka direkt till vårterminen. Men jag har nämligen hört att dem lärosäten inte erbjuder antagning till programmet för vårterminen, stämmer detta?

    Detta har jag fått höra från en kompis, men jag vet inte riktigt om det stämmer och därför söker jag mig hit.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam!

    I dagsläge (det som är känt idag) så startar de programmen på höstterminen. Inga kända planer på att starta dem från våren 2018 (och det är då, om jag förstår dig rätt, som du tänkte söka till och att börja läsa) finns.

    Helt säkert vet vi i mitten på september 2017, därför att det är då Ansökningsperiod börjar och hela utbudet finns då på www.studera.nu som är högskolornas/universitetens gemensam hemsida.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    • : Är fallet så bara för de lärosäterna? Eller finns det andra högskolor som erbjuder studiestart på vårterminen.
    • Julia : Du kommer att söka till våren 2018, om jag förstår dig rätt. Utbildningsutbud kan förändras och fastställs med säkerhet till datumet då Ansökningsperiod börjar. Ansökningsperiod till våren 2018, lär börja i mitten av september 2017 dvs om mer än ett år. Mycket kan hända på den tiden. De utbildningar som startar våren 2017, kanske inte startar 2018 och tvärtom. Det är, alltså, för tidigt att svara på dig fråga! :)
    • Julia : Om du blir behörig och vill söka till vårterminen 2018, men inga program som du är intresserar, startar då - kan du kanse söka fristående kurser att läsa under våren 2018 - för att få en vana om att läsa på högskolenivå. Du kan också se på www.yhguiden.se - om du hittar någon intressant yrkeshögskoleutbildning. Annars så kan du försöka få jobb och jobba tills du kan börja läsa. Det är alltid bra att ha mer arbetslivserfarenhet!