Lema

    Hej! I somras gick jag ut folkhögskola och fick studieomdömet 4. Jag sökte medicinteknik på Chalmers men fick efter första beskedet reda på att jag var reserv 1 i somras, trots att jag var den enda behöriga som sökte i BF-kvoten enligt UHR. Hur kommer det sig? Är det verkligen så att program inte erbjuder platser alls till sökande i BF-kvoten för att det är för få som söker?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi beklagar att du inte kom in på den utbildning du sökte. Men FRåGA SYV jobbar inte med antagning till utbildningar. Om platserna fördelas enligt hur många sökande som finns i varje grupp, så kan det tyvärr bli så att någon "grupp" inte får någon plats, över huvudet taget att konkurrera om - och i så fall går det inte att komma in i den gruppen som ej fick någon plats.
    Det är Antagning.se som på uppdrag från UHR, Universitets- och högskolerådet, som jobbar med antagning till högskoleutbildningar i Sverige, så kontakta gärna dem för mer information.
    Tips till dig ism jag kan ge att du försöker göra högskoleprovet och du kommer du i så fall prövas även i HP-urvalet.
    Vänligen
    L.

    Liselotte