student

    Hej. Det är såhär att jag går en högskoleutbildning inom systemutveckling. Jag har kuggat på en mattekurs som är spärrkurs till en kurs som anges i år. Och den kursen är spärrkurs till 2 kurser i termin 5. Jag är jätteorolig för att jag vill ta ut min examen i tid. Jag vet att man behöver få G på alla kurser inom utbildningen för att kunna göra det. Så min fråga är helt enkelt vad händer om utbildningen tar slut och jag har 2 kurser som jag inte har klarat, och därmed inte tagit examen? Innebär det att det är helt kört för mig eller kan jag ansöka om examen även efter utbildningen är slut, och jag har klarat kurserna. Och säg att examen ska tas ut VT2024 i vanliga fall, kommer jag då behöva ta ut det till VT 2025? Kurserna är som sagt under höstterminen ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    vi som vanligtvis svarar på FRåGA SYV är allmänna studie- och yrkesvägledare och tyvärr har vi inte specialkunskap i den typen av frågor som du ställer just nu. Du måste söka svar hos utbildningsansvariga på din institution. Det kan finnas olika lösningar, t.ex att du gör en omtenta och får godkänt betyg den vägen och kan i så fall fortsätta läsa "som vanligt".
    Frågan du ställer är en komplicerat fråga... lärosätena har ganska stor frihet i att utarbeta egna lokala regler. Om huruvida du ska få möjlighet att läsa om kursen/kurserna kan jag inte heller svara på. Om inte de kurserna ges som fristående utan endast inom ditt program, då kan du inte söka till de kurserna om du inte längre är studerande på programmet. Om kurserna däremot ges som fristående och du söker och kommer in på dem och får godkända betyg och får godkända betyg även för alla andra kurser inom ditt program, då ser jag ingen anledning till varför du inte ska kunna ta ut examen.
    Jag beklagar att jag inte kan ge dig svar på din fråga. Situationen du beskriver är kräver svar från de ansvariga på din institution. Det kan spela roll varför du inte klarade kursen, t.ex om du kan uppvisa läkarintyg/sjukskrivning eller om "någonting särskilt/extraordinärt har hänt".
    I värsta fall kan de utbildningsansvariga avråda från att fortsätta på programmet. Det händer tyvärr att studerande inte får fortsätta läsa även om de gärna vill göra det. Du kan försöka få svar på din fråga från UHR och/eller från UKÄ men det är ganska troligt att de kommer att hänvisa dig till de utbildningsansvariga på din institution.

    Studie- och yrkesvägledare
    • student : Nu förstår jag verkligen inte varför kursansvariga skulle avråda mig från att fortsätta läsa utbildningen ?
    • Milla : T.ex om undervisande lärare skulle göra bedömning att en studerande saknar en rimlig chans att få godkänt betyg i en kurs som ingår i programmet, eller om den studerande har gjort omtenta/omtentor och fick U även då och ej får fler chanser att göra en omtenta. Och om kursen inte ges som fristående utan endast inom programmet... då kan man inte söka specifikt till den kursen (utanför programmet). Du kan annars helt bortse från mitt svar här nu, för att jag svarar utifrån det som skolorna och de studerande har berättat har hänt förut; reglerna ändras över tid och tolkning av reglerna kan också vara olika på olika lärosäten. Du bör egentligen söka svar på din institution. Det kanske var fel av mig att skriva ett "intetsägande" svar utan det hade nog varit bättre om jag svarade kort att du bör vända dig till utbildningsansvariga på din institution. Vi hoppas det löser sig! Vi håller tummarna!