Greta
    Hej,
    För att arbeta som inredningsaekitekt kräver dem allra flesta att man ska ha kunskaper inom Autocad och projektledning. Vilken utbildning ska man gå för att bli projektledare? Är det projektledare inom bygg som är rätt? Gällande autocad, finns det kortare utbildningar än 2-2,5år?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Greta,

    du ställer en mycket intressant fråga men som också är rätt svårt att besvara. För det första, så kan olika arbetsgivare ställa rätt olika krav men om vi säger att de kräver "kunskaper inom AutoCAD och projektledning" så behöver det inte nödvändigtvis vara Utbildning inom de områden, i alla fall inte formell utbildning, utan du kan t.ex skaffa dig kunskaper inom självstudier och Erfarenhet av projektledning - genom arbetslivserfarenhet (kanske börjar man som en "vanlig medarbetare" men blir sedan teamledare, koordinator eller samordnare... erfarenhet av "projektledning" kommer inte alltid nödvändigtvis just från att ha jobbat som just "projektledare".
    Exempel på hur man kan få erfarenhet av projektledning: en ungdom som börjar på timmar vid behov på t.ex McDonald´s och visar sig vara duktig och blir på sikt befordrad till skift-ledare; en annan "variant": man börjar som volontär på evenemang - t.ex kulturkalas som vissa städer arrangerar, eller sportevenemang och efter viss tid kan man bli erbjuden roll som samordnare-koordinator (även om det är obetalt arbete som volontär, så ger den ändå erfarenhet av att planera olika arbetsinsatser för flera personer, utöva ledarskap och lösa oväntade situationer).

    Projektledning handlar oftast även om att hålla budget - kunna planera för utgifter och hitta billigare alternativ men som ändå håller tillräckligt hög kvalité. Kunskaper inom ekonomi spelar här stor roll. Så, det är bra att ha läs ekonomi och/eller företagsekonomi.

    ang.formell utbildning till projektledare
    någon utbildning till "projektledare"för alla branscher känner jag inte till, ofta krävs både kunskaper inom viss bransch och lära sig leda, motivera, hålla budget, lösa oväntade situationer, konflikthantering och kunna ta ansvar från början till färdig resultat - det är alltså mycket komplext.

    om CAD-utbildningar
    AutoCAD är ett av programmen inom CAD. Vissa arbetsgivare önskar att man ska kunna just det programmet, andra kan önska att man kan andra program. Och även nya program kan tillkomma. Dock är det troligtvis så att Grunden i de flesta CAD-program är ungefär densamma och om man kan ett av programmen väl, lär man sig de andra programmen, vid behov, rätt snabbt.
    Kika gärna på yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering - det är en 2-årig yrkeshögskoleutbildning. Du frågar om det finns autoCAD-utbildningar som är kortare än 2 år, och det kan det givetvis finnas. Utbildningsutbud förändras. En ny utbildning kan dyka upp när som, t.ex senare idag... Speciellt vad gäller privata utbildningar, som beslutar för att starta när som - så det är omöjigt att ge en fullständig aktuell lista på alla CAD-utbildningar.
    Varför vi rekommenderar i första hand yrkeshögskoleutbildningar: även om de är ibland rätt långa, på 2 år som exempel - så vet vi att de håller hög kvalité, står under översyn av MYH, myndighet för yrkeshögskola och att det är oftast lätt att få jobb efter en yh-utbildning. Utbud av yh-utbildningar ser du på www.yhguiden.se