Robin
    Hej jag studerar sista året på teknikhögskolan i linköping. Jag studerar till automationsingenjör och jag har ingen aning om vart jag ska söka jobb eller studera vidare.
    Jag är för tillfället på LIA på siemens i finspång och jag går med driftsättare här men det känns inte som det är rätt ställe att börja jobba.
    Så jag skulle behöva tipps om vad jag ska göra framöver. Jag tänker att om jag skulle få jobb här så skulle jag säkerligen inte få så bra lön efter som min utbildning inte är för det här yrket.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Robin,
    är det den här utbildningen du läser nu http://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor6?

    Om du inte har planer på att starta eget, så är det jobb eller studier som du får söka. Du kan söka jobb och studier samtidigt och välja sen, om du får flera olika erbjudanden.
    Jag skulle råda dig att skriva in dig på Arbetsförmedlingen tre-fyra månader innan din utbildning är slut. AF kan hjälpa med följande: arbetsvägledare har de anställda; hjälpa dig med tips om CV och ansökningsbrevet; ordnandet av praktik - i fall du inte får jobb direkt efter utbildningen.
    Söka jobb kan man på tre olika sätt:
    - via jobbannonser, se på http://www.arbetsformedlingen.se/4.38a41afd11d99fbdb65800016.html?T=Automationsin;
    - genom att skicka Intresseanmälan till olika företag /spontanansökningar - utan att det finns ngt.annons om ett ledigt jobb/;
    - via personliga kontakter (fråga alla dina bekanter, kursare, släkt&vänner om de kan förmedla ngt. jobb åt dig genom en personlig rekommendation).

    Samtidigt som du söker jobb, kan du även söka vidare studier. Alla högskoleutbildningar finns på www.studera.nu. Du höjer dina chanser att komma in på en högskoleutbildning genom att göra Högskoleprovet. Info- om HP finns på http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html.
    Högskoleutbildningar finns även på deltid och på distans, därför är det ibland möjligt att jobba och studera samtidigt.

    Jag råder dig även kontakta [email protected].
    Adress till deras hemsida är www.ingenjorsvagen.se, där du kan välja söka fram utbildningar både efter högskola, typ av utbildning eller vilken typ av jobb utbildningen leder till.

    Jag skall även samråda med mina kollegor och i fall vi kommer fram till att vi kan ge dig fler tips & råd - återkommer vi.
    Önskar dig lycka till med studier & i ditt jobbsökande!
    Anna SYV
    • : Hej tack för svaret, ja det är på den skolan jag studerar.
    • : Jag har en till fråga angånde Automationingenjör.
    • : Är Automationingenjör samma som Automation Engineer i tex usa? är nämligen sugen på att flytta dit lite senare. Finns det någon bra engelska utbildning/kurs för just industri ?
    • Mikael : Jag har skrivit ett kort svar till dig nu med hänvisning - var du får ställa din fråga. *L* :-)
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Robin,
    den frågan du ställer är inte vi experter på. För att du skall få ett 100% korrekt svar - vänd dig till Studievägledningen på KTH i Stockholm eller till Chalmers i Göteborg och/eller en annan Teknisk högskola. De brukar ha både Central Studievägledning och även minst en vägledare på varje institution.

    Alla högskole/universitetsutbildningar som finns i Sverige hittar du på www.studera.nu

    och alla yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    Mvh
    Mikael SYV