Saga
    Jag går för tillfället i 9:an och läser Tyska som moderna språk. När jag börjar gymnasiet till hösten så skulle jag helst vilja plugga "extra" engelska eller mer avancerad engelska istället för tyska/franska/spanska. Jag undrar då om det är möjligt? Kan man lägga till det som språk även om skolan inte visar det som alternativ när man la in sin ansökning till skolan. Eller måste man leta reda på en skola som erbjuder engelska som moderna språk?
    Eller är det möjligt att byta ut ämnet moderna språk om man tänker gå Sambeteende?

    Jag hatar tyskan och är väldigt dålig på det, men vill inte heller byta språk bara för att börja om och bli jätte dålig på ett nytt språk. Engelska älskar jag däremot, det känns mer givande också.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Saga!

    Se programplan för SA http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf och 200 poäng Moderna språk ingår i Gymnasiegemensamma ämnen = obligatoriska kurser.

    Här http://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak kan du läsa vad Moderna språk är för ngt. Engelska är ett eget ämne, dvs kan inte läsas i stället för Moderna språk.

    Vill du inte läsa Moderna språk, välj ett annat gymnasieprogram.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan Saga!

    Jag ser att du redan fick svar och det är tyvärr så att man inte kan skippa Moderna språk om man läser Samhällsvetenskapsprogrammet för att att det två obligatoriska kurser i Moderna språk där & det är lika mycket Moderna språk som under grundskolans åk 6 - 9.

    Det är mycket riktigt så att man i fall man inte vill läsa Moderna språk, bör välja ett gymnasieprogram där inga obligatoriska kurser i Moderna språk ingår. Av de högskoleförberedande program är det Estetiska programmet och Teknikprogrammet som inte har några obligatoriska kurser i Moderna språk.

    Du kan kika på vad man läser på Estetiska programmet här: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf
    och vad man läser på Teknikprogrammet här: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf

    Angående avancerad Engelska så är det så att på alla högskoleförberedande program så läser man Engelska 5 och 6 som obligatoriska kurser d v s lika mycket engelska som de kurser i Moderna språk som är med i SA och som du inte vill läsa. :) Men så finns det också en kurs Engelska 7 som inte är obligatorisk och som inte krävs för behörighet till högskola men som ger Meritpoäng, det vill säga höjer Meritvärde (och med det även konkurrenskraft) i dina gymnasiebetyg med 1.0 poäng dvs ganska mycket (det är som om man höjde betyg i 3 kurser från D till A - cirka... :). Det är därför väldigt många elever som vill läsa Engelska 7 för att de både vill bli bättre på engelska och även för att de vill ha meritpoäng för den kursen.

    Mitt råd till dig är att du överväger att söka ett annat gymnasieprogram, t.ex. Estetiska programmet eller så kan du välja mellan att "uthärda mer tyska" eller att börja på ett nytt språk - t.ex. Italienska. Sedan kan du läsa ännu en kurs i samma nytt språk (t.ex. Italienska) eller välja att läsa ytterligare ett nytt språk - t.ex. Spanska. Detta eftersom det är två kurser i Moderna språk som är obligatoriska på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Min förhoppning är att du nu fick en förklaring om vilka möjligheter som finns och har då mycket bättre underlag inför ditt gymnasieval!
    Återkom gärna om du har flera funderingar eller vill be om råd!

    Bästa hälsningar och stort lyckat till!
    Anna SYV på Fråga SYV