Alena
    Hej!

    Jag undrar ifall det finns några avancera kurser i samhällskunskap som ni känner till? Eller avancerade kurser som är bra överhuvudtaget för att ansöka till juridik- eller statsvetenskapsprogrammet.

    Dessutom undrar jag ifall man får be skolan att göra så att man kan läsa den här avancerade kursen, även fast den inte finns i skolans system. Alltså att man läser den på någon annan gymnasieskola eller kanske på ett universitet eller en högskola.

    Tacksam för svar!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alena!
    Fråga på skolan om att de köper en kurs åt dig utanför skolan kan du alltid göra.
    Dock har inte gymnasieskola någon skyldighet att köpa kurser på andra skolor för dig. Det är dyrt och ofta blir det ett Nej på den frågan.
    Det gymnasieskola är skyldig att erbjuda dig är att ge dig möjlighet att uppnå kraven för gymnasieexamen.
    Men på några få gymnasieskolor finns det Spetsutbildningar och då läser man avancerade kurser t o m på högskolenivå. Se skolornas presentationer på
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/globala-gymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/viktor-rydberg-gymnasium-djursholm
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/katedralskolan
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/folkungaskolan

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : Tack för det snabba svaret. Kan man läsa spetsutbildningar utan att gå på själva gymnasiet? Jag är intresserad av spetsutbildningen med Samhällsvetenskaplig profil på Globala Gymnasiet och Viktor Rydberg Gymnasium. Tyvärr bor jag i Falkenberg, 5 timmar ifrån, och har inte möjligheten att studera där på heltid.
    • Milla : fråga rektor på ditt program om hen kan köpa spetskurser för dig på en av de skolor som du nämner. Om du på egen hand vänder dig till en skola där du inte är inskriven, kommer du få svar att det kostar att ge undervisning och att skola där du inte är inskriven inte får någon skolpeng för dig och skulle "gå minus" i budgeten och säger därför nej.
    • : Okej! Ifall rektorn säger att skolan inte kan finansiera detta, kan jag då göra det på egen hand?
    • Milla : Det måste du fråga på den skola där du vill köpa utbildning. Kan bli väldigt dyrt för att de måste i så fall anpassa utbildning så att du kan läsa på distans och det blir i princip individuell utbildning för dig. Det är i så fall bättre att gå kvällskurser på t.ex folkuniversitetet där en timmes lektion kostar ca 300kr vilket är billigt jämfört med vad det skulle kosta att göra om utbildning för dig. Men fråga rektor på den skolan där du vill köpa utbildning. Berätta för oss sen vad du går för svar. Vi håller tummarna!
    • : Tack, det ska jag göra! Kan du förklara mer om hur man läser kvällskurser på folkuniversitet som gymnasieelev?
    • Mikael : Jag skickar en snabblänk till dig i mitt svar nu.
    Läs alla kommentarer