Henric

    Hej! Jag studerar just nu spanska 4 på komvux på 25%, distans. Kurstiden slutar 2020-07-05 och den sista dagen jag kan göra min examinering är 2020-07-10. Saken är den att jag inte har mått så bra under den senaste tiden och att jag möjligen lider av depression. Har varit och träffat en psykolog tidigare och ska träffa samma psykolog igen för ytterligare utredning. Jag undrar vad som skulle hända om jag hoppar av kursen? Jag vet att vissa kommuner har en regel som säger att om man får F i betyg så måste man vänta i ett år igen för att kunna påbörja kursen igen. Jag har inte lyckats hitta någon information om vad som gäller för min kommun. Hur blir det om jag hoppar av kursen med anledning utav sjukdom om jag har intyg från en läkare? Kan det vara så att jag blir tvungen att vänta ett år till även fast jag är sjuk?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henric,
    komvux agerar enligt flera olika principer samtidigt. I grunden finns inte ngn absolut rätt att få plats på gymnasiala kurser (detta p g a endast grundskola är i Sverige obligatorisk).
    En av principerna på komvux är att hen som antas ska ha "förutsättningar för att klara av studierna och få godkända betyg" och om man inte har förutsättningar att klara av studierna pga t.ex sjukdom, då gör komvux rätt att inte anta den personen.

    Tips! boka tid med kurator på komvux. Även om komvux i din kommun kanske inte har en egen kurator, så måste de kunna förmedla kontakt till kuratorisk tjänst, som är kopplad till komvux (på ngt sätt). Och samråd med kuratorn. Du kan annars samråda med SYV-en på komvux, eller i alla fall fundera över att göra det.
    Jag kan inte svara om det är bättre att hoppa av eller att försöka läsa på och kanske ändå ha en chans att få godkänt betyg. Den kursen du läser är inte behörighetsgivande, utan läses av två anledningar: få kunskap + meritpoäng. Att få plats på icke-behörighetsgivande kurser är svårare än på behörighetsgivande kurser.
    Icke-behörighetsgivande kurser behöver komvux, över huvudet taget, inte erbjuda. Det finns ingen garanti att fler antagningar kommer att ske till just Spanska 4. Den kursen är lågt prioriterad av komvux just pga man kan ta ut examensbevis utan den kursen.
    Så, jag skulle överväga stanna i kursen och göra sitt bästa för att försöka få så högt betyg som möjligt.
    Men, om du känner att du absolut inte orkar det, så vad göra? kan man inte, så kan man inte. Var och en kan bara göra sitt bästa ju, inte mer. Samråd med psykologen. Hen kanske tycker att det bra med "lite sysselsättning" som deltidsstudier eller så säger hen att Nej, som du mår nu så är det inte bra för dig att studera. I så fall försök få det "på pappret" /alltså att psykologen avråder från att - just nu - studera/. Senare kan du i så fall behöva ett nytt papper på att psykologen tycker att du nu mår så pass bra att du kan återigen studera (för att annars kan komvux bedöma att du inte har förutsättningar att studera och då får man inte ngn studieplats).

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA