Tim
    Hur gör man om man inte har gått ut gymnasiet och har fått ett slutbetyg i en kurs som sänker meriten. Kursen behövs dock för grundläggande behörighet. Måste man vänta tills man får en gymnasieexamen och komplettera efteråt? då hamnar det kompletterade betygen i ett annat urval och den icke kompletterade i en annan. Man konkurrerar alltså i två. Problemet är att det oftast är hårdare konkurrens i den kompletterade betygets urvalsgrupp. Jag skulle hellre vilja få ett bättrat betyg i kursen och hamna i urvalsgruppen för gymnasiebetyg och inte komplettering urvalsgruppen. Tror du att det är möjligt? Kan man bara radera kursen och börja om, som om man aldrig har fått det betyget eller är det omöjligt att bli av med en kurs som man fått ett slutbetyg i?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tim!
    För att konkurrera om en plats på högskola/universitet kan man göra högskoleprovet.
    För behörighet räcker det med godkänt betyg, dvs E.
    Om du läser om (igen, en gång till) samma kurs eller gör prövning och får högre betyg, ber du i så fall att din gymnasieskola tar in det högre betyget in i gymnasieexamen. Betyg i samma kurs får inte finnas med 2 ggr. och det är - i vilket fall - det högre betyget som gäller, men i fall betyget finns på ett separat utbildnignsdokument (Intyg) - då har du kompletterat, precis som du själv skriver i din fråga. Då prövas du i urvalsgruppen BII.
    Om din gymnasieskola kan ge dig möjlighet att läsa samma kurs en gång till, måste du fråga på skolan. Det är inte någon rättighet. Inte ens om man får F betyg får man per automatik läsa samma kurs en gång till. Om du har ett godkänt betyg bedömer jag dina chanser att läsa samma kurs en gång till - som små.
    Du får och bör fråga SYV eller rektor på ditt program. Oftast är det så att skolorna låter eleverna göra prövningar eller läsa om kurser endast i fall de fick F och samtidigt som läraren gör bedömning som eleven har förutsättningar att få minst E. I annat fall så hänvisas man till Prövningar på Prövningsenheten där en prövning kostar 500 kr. (det är en vanlig avgift - kan vara lite olika i olika kommuner).
    Mitt råd till dig är att du försöker få högre betyg i de kurser som är kvar och det är många. Det är ju medel av alla gymnasiekurser som utgör Jämförelsetal. Sedan lägger man till Meritpoäng och får fram Meritvärde, med vilket man konkurrerar om en plats på högskola.
    Om man höjer betyg i en 100 poängs kurs från E till A - är det mindre höjning än att få 0.5 i Merit genom att läsa en extra mattekurs och om du får E i Engelska 7 får du 1.0 i Meritpoäng som höjer dina betyg lika mycket som höjning i 3 kurser från D till A - cirka...
    Det finns, alltså olika sätt att höja konkurrensvärde av sina gymnasiebetyg.
    Du kan fråga på skolan i fall du får läsa om en kurs eller göra en kostnadsfri prövning i den. Du kan få Nej på din förfrågan för att skolan är inte skyldig att erbjuda dig de möjligheterna.

    Om du vill läsa om meritpoäng kan du göra det här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Har du fler frågor är du alltid välkommen att höra av dig!
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna