John-Kevin

    Jag var ett poäng från ett A i det sista provet i fysik 1 och läraren satte betyget B även fast hen skrev att hen skulle runda upp betyget om man var nära nästa betyg om man hade varit deltagande och hjälpande under lektionstid som jag hade varit hela kursen, vad ska jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Tråkigt att det blev så här, men jag tror tyvärr det är inte så mycket du kan göra. Läraren sätter det betyget som hen bedömer eleverna har gjort sig förtjänta av. Prata med läraren, fråga hur det kommer sig att det blev så här... Ytterst ansvarig är det - på en skola - Rektorn. Du kan prata med rektorn. Jag tror dock att rektorn kommer gå på lärarens "linje" - det händer extremt sällan att rektorn skulle lägga sig i betygssättningen. Det ska väldigt mycket till för att rektorn skulle lägga sig i att försöka påverka läraren i att ändra ett redan satt betyg.
    Om betyget är satt, så är det i nästan 100% av fallen det betyget som kommer att stå fast. Betyget sätts på hela kursen. Sista provet är en del av underlaget för betygssättningen. Ang. "avrunda uppåt" så är det inget som finns skrivet någonstans i Skolverkets rekommendationer, tvärtom - som vi tolkar reglerna inom betygssättningen att eleven ska uppnå betygsnivå i alla delar av kursen och det avrundas snarare neråt (nu sätter inte SYV-en några betyg och har egentligen inte den kompetensen... men så ser vi att det brukar bli - alltså avrundas neråt).
    Genom att prata med läraren, hoppas jag, du får förklaring som du kan förstå och acceptera. Tror tyvärr inte att läraren kommer att ändra det betyget som hen redan satt. Men jag blir glad om jag har fel. Du får gärna höra av dig och berätta hur det gick om du väljer att prata med läraren och/eller med rektorn.
    Vänligen och Lycka till!
    Julia