Hej,

    enligt de nuvarande regler, är det så här:
    om minst två tredje delar av poängen i examensbevis från komvux är Komvux-kurser (alltså lästes på komvux och ej på ungdomsgymnasiet) då är det Inte en komplettering och man prövas i BI, direktgruppen;

    om det är mindre än två tredje delar av kurserna/poängen är komvux-kurser, alltså finns "för många" ungdoms-gymnasiets kurser, då är det en Komplettering och man prövas i BII, kompletterigsgruppen.

    Hänvisning/lästips:
    antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Platsfordelning-och-urval/BI
    och
    antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Platsfordelning-och-urval/BII

    Mvh
    ANNA