Therese

    Hej,

    Jag heter Therese och jag är väldigt intresserad att studera läkarprogrammet.

    Problemet är att de flesta universitet har en väldig hög antagningspoäng och det verkar som att mitt betyg från mitt gymnasieexamen (21,2 poäng med 1,5 meritvärde) inte räcker till för att kunna gå in på läkarlinjen.

    Jag har gjort högskoleprovet i höstas och fick 1,45 på det. Med betyget har jag kanske en chans att bli antagen till KI:s PIL.

    Jag planerar att skriva om HP i april och förbereder mig inför PIL om jag skulle gå vidare.

    Jag vill ha en back up plan om dessa två alternativ inte skulle fungera.

    Jag har funderat på att studera på Komvux för att kunna höja mitt betyg. Men i så fall vilka kurser ska jag studera? Kan jag höja mitt meritvärde genom att plugga Matte 5? Jag fick ett C för Svenska 1, går det att höja betyget? Vilka andra kurser kan jag studera?

    Jag har också hört att på vissa universitet, såsom Uppsala, kan man plugga ett år på sjuksköterskeprogrammet och byta till läkarprogrammet eftersom det finns studenter som hoppar av efter första året. Finns det då villkor för att kunna byta? Finns det andra sådana genvägar som man kan ta?

    Med vänliga hälsningar,

    Therese

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Therese,

    det är jättebra att du känner till PIL (alternativ antagning till läkarprogrammet på Karolinska Institutet i Stockholm).

    Att höja ditt meritvärde
    Du får söka till komvux - vilka kurser du vill; det är ju i princip vilka kurser som helst som ingår i ditt examensbevis,_ förutom GA, gymnasiearbete, där endast betyget E som är möjligt att få, ej högre; som du kan höja betyg i (alltså alla betyg som är lägre än A kan du höja) men komvux brukar inte kunna ge plats för att läsa om (för konkurrens-komplettering) - utan man blir allt som oftast hänvisad till Prövningar.

    Prövning
    Oberoende av vilken kommun du är skriven i, har du rätt att anmäla dig till prövningar i alla de olika städer.
    Till prövning förbereder man sig genom självstudier; prövningsavgift är 500 kr per prövningsförsök.

    Ang. byta till läkarprogrammet
    018-4714675 - du kan ringa tel.nr till de ansvariga på läkarutbildningen på Uppsala Universitet och fråga själv; det svar jag fick är att inget sådant byte från ett annat program, som t.ex från sjuksköterskeprogrammet är möjligt. Det är endast om man går läkarprogrammet på annan ort och vill byta ORT, alltså, så kan man kanske göra det, om man har tur.

    Jag förstår att du jättegärna vill komma in på just Läkarprogrammet. Men det finns också många andra spännande yrken inom Hälso- & sjukvården, som du gärna får kika på - se framtid.se/yrken/halsa-sjukvard

    • : Tack snälla för ditt svar! Hur väljer jag då strategiskt vilka kurser jag ska läsa på komvux? Kan man studera kurser som inte finns i examensbeviset? Kan man få poäng genom att läsa vilka kurser som helst?
    • Anna : Kurser som inte finns i Examensbeviset kommer räknas in (påverka ditt meritvärde) endast i 2 fall: om de krävs för Särskild behörighet eller om de ger Meritpoäng.
    • Anna : Just Läsa på komvux, om du redan har godkända betyg, tror jag tyvärr inte att det kommer att gå. Komvux anser sig inte ha råd att ge undervisning i kurser, i vilka folk redan har godkända betyg. De hänvisar till Prövningar. ... Prövningar kostar 500 kr per försök; svårt dock att hitta var man kan anmäla sig (många vill göra prövningar och det är lärarbrist). .. givetvis kan du göra Ansökan till komvux att läsa kurser, men chansen att bli antagen är liten. Prövningar /eller Läsa kurser/ skulle du i första hand behöva göra i de kurser SOM INGÅR I DITT EXAMENSBEVIS och i vilka du har lägre betyg än A och där du samtidigt tror att du kan få högre betyg.