Aya
    jag ska flytta till Göteborg och vill veta de bästa skolorna i Göteborg när det gäller betyg. snälla hjälp mig :(

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, den statistiken har vi inte "rakt upp och ner", det krävs lite forskning. Viktigt att veta var i Göteborg du ska bo så att det inte blir jättelång väg till skolan och till vilken årskurs du ska söka: det måste finnas plats också just i rätt årskurs. Utbildningsförvaltningen i Göteborg kan hjälpa dig också. Med vänlig hälsning, Mikael
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    enligt information från Skolverket, baserat på förra årets resultat: Meritvärde för elever i åk9 i Göteborg är det följande skolor som uppvisade högst resultat:
    Vetenskapsskolan - Meritvärde 262.3
    Montessoriskolan Casa - Meritvärde 256.3
    Göteborgs Högre Samskola - Meritvärde 259.1
    Franska skolan Göteborg - Meritvärde 253.5
    ISGR/Swedish-English - Meritvärde 253.4
    Rudolf Steinerskolan Göteborg - Meritvärde 252.7
    Nygårdsskolan 4-9 - Meritvärde 245.5
    Böskolans friskola - Meritvärde 245.3
    Lindåsskolan 4-9 - Meritvärde 244.7
    Römosseskolan - Meritvärde 238.8
    Vasaskolan - Meritvärde 237.6

    Ovan ser du medel (genomsnitt) av elevernas betyg från förra året. Göteborg är en ganska stor stad och det kan ta längre tid än en timme att ta sig från bostad till skolan, vilket vi inte kan rekommendera. Vi tycker att restid på mer än 45 min blir för tröttsamt i längden. Ännu bättre om du kan ta dig till skolan inom en halvtimme eller 35-40 min. max.
    Du och dina föräldrar får samråda och bestämma vilken skola du skall söka till.
    Vi vet ej om det finns platser på någon av de ovan nämnda skolorna. Det kan också bero på vilken årskurs du kommer att söka till.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna