Isabelle
    Hej! Jag behöver lite hjälp med att få klarhet över vilka som är de absolut bästa gymnasieskolorna i Gbg som erbjuder ekonomiprogrammet. Jag har en dröm om att gå gymnasium i Sthlm , på Viktor Rydberg Odenplan . Kommer då bo hos min moster men vet ej om det kommer gå ihop ekonomiskt.. Stämmer det att man får bidrag från CSN om man kommer in på en riksrekryterande skola? Hursomhelst måste jag även söka till skolor i Gbg och vill gå på en av de bästa eftersom jag vet att jag kommer gå ut 9:an med höga betyg, siktar på 325-330 poäng. Jag vill därför få de bästa förutsättningarna för en bra utbildning jag kan få samt att det finns andra studiemotiverade elever på skolan eftersom jag verkligen vill satsa på skolan och bli jäkligt bildad.

    Vad finns det för skolor i Gbg som håller en hög standard? Vill inte gå på en skola med typ 270 poäng som medelvärde och 155 som lägsta för att gå ekonomi , det känns väldigt lågpresterat och inte alls som att eleverna som går där också satsar..

    Tacksam för svar!!
    • : Högre samskola har mycket höga poäng och är mycket svårt att komma in på, den ligger mycket centralt i Göteborg och är den populäraste gymnasiet i Göteborg som är svårast att komma in på. Så har det varit i många år, det är allmänt känt att det är så. Frågan är om man har en chans med lägre än 340 betygspoäng?;)
    • : Har nu kollat upp det & förra året kunde man komma in på ekonomiprogrammet på samskola med 305 betygspoäng. Blev förvånad, trodde det krävdes mer.
    • : Hmm ja, dock känner jag flera som inte trivts där pga överklassen.. Jag är inte överklass. Går redan i en skola med överklassbarn och jag tycker INTE om dom haha. Är redan trött på att umgås med folk som fått allt serverat på silverfat, så samskolan blir det inte!men tack för svar!!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    I Göteborg finns det idag 24 gymnasieskolor som erbjuder Ekonomiprogrammet>>

    men bara 14 av de erbjuder inriktning Juridik>>

    Du skriver inte vilken inriktning du vill läsa.

    Antagningsstatistik från slutantagningen 2015 finns här>>

    Svara angående vilken inriktning på Ekonomiprogrammet som du är intresserad av och se (länk ovan) på antagningsstatistik. Vi återkommer när du svarar angående inriktning på Ekonomiprogrammet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej! Det spelar inte så stor roll vilken inriktning jag läser. Jag är mest intresserad av juridik men jag läser hellre ekonomi på en bättre skola än juridik på en dålig..
    • Mikael : Jag har nu skrivit ett nytt svar på din fråga. Ang "bra" och "dåliga" skolor som är det en jättesvår fråga... det är inte endast medelbetyg som säger mycket om skolan.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle,

    de gymnasieskolorna i Göteborg som erbjuder Ekonomiprogrammet och som hade höga antagningsgränser i den preliminära antagningen i år är bland annat Hermods, HvitfeldtskaDrottnings Blankas gymnasieskola , Kitas och GTG

    Du kan själv ta del av Statistiken här>> När du tittar på preliminär antagningsstatistik, ha i åtanke att de flesta elever höjer sina betyg från höstterminen till vårterminen i åk9 med 5-10 betygspoäng, dvs kommer troligtvis antagningsgränserna åka upp ett snäpp... till det definitiva antagningen.

    Ännu mer statistik finns det att fördjupa sig på den här sidan>>

    Hälsningar

    Mikael SYV