Ellen
    Hej! Jag är bara 13 år men har hoppat över en klass så går i åttan nu. Jag går ju i nian nästa år och har börjat tänka på gymnasium. Det känns som en stor grej och jag vill börja tänka på inriktning och sånt. Jag spelar basket och har tänkt söka till ett basketgymnasium i Luleå, ett i Mark och även NIU basket här i Umeå(backup plan). Jag bor ju i Umeå. Jag är extremt sugen på sjukgymnast och möjligen personlig tränare. Men för att bli sjukgymnast vet jag inte riktigt vilken linje jag borde gå. Jag har hört att Natur ska vara bäst men jag känner inte för så mycket svår matte, det är inte så roligt tycker jag. Jag vet även inte om jag är fullt villig för sånt jädra hårt jobb som krävs i Natur. Jag tänkte om det finns någon annan linje som funkar lika bra som natur om man nu vill bli sjukgymnast som jag vill? Snälla kan jag få lite hjälp? Min syster går just nu i 3:dje året på Luleås basketgymnasium som hon sagt jättemycket bra om, hon går samhälls men har inte sagt om det går att gå samhälls om man vill bli sjukgymnast, går det eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ellen!
    Bra att du är ute i god tid och funderar redan nu på vad du ska söka till gymnasiet!

    Sjukgymnast har bytt namn och heter numera Fysioterapeut, du kan läsa om yrket påhttp://www.framtid.se/profession/sjukgymnast/

    Behörighet till en högskoleutbildning Fysioterapeut är
    Idrott och hälsa 1,
    Matematik 2,
    Naturkunskap 2,
    Samhällskunskap 1b.
    Godkänt betyg i Idrott och hälsa 1 kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).

    Idrott och hälsa 1 läses som obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram.
    Samhällskusnkap 1b läses som obligatorisk kurs på alla högskoleförberedande program.
    Matematik 2 ingår som obligatorisk kurs i många högskoleförberedande program, bl a i Samhällsvetenskapsprogrammet.
    Naturkunskap 2 bör du lägga till (välja till).

    Som du kan se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf får Naturkunskap läses som Programfördjupande kurs på SA.

    Det går, alltså, jättebra att läsa SA, valfri inriktning - och bli behörig till att söka till Fysioterapeut (Sjukgymnast).
    Bra om du på förhand frågar på skolan om de kan lova att Naturkunskap går att välja - som programfördjupande eller som Individuellt val.
    Men i värsta fall - om du inte läser Naturkunskap 2 på gymnasiet, kan du komplettera på komvux. Det går att läsa den kursen på heltid på 5 veckor. Det kan också gå att skaffa sig kunskaper genom självstudier och betyg - genom Prövning.
    Om Prövningar kan du läsa på http://www.fragasyv.se/dokument#Proevning

    Återkom gärna om du har fler frågor!
    Tips: bli medlem på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in och du får mycket hjälp med ditt gymnasieval. Det går snabbt och är gratis.

    Bästa hälsningar
    ANNA