Johanna
    Jag har gått cirka 2 månader på handelsprogrammet, men nu känner jag att Handels inte räcker till så att jag ska kunna bli mäklare. Är det bättre om jag byter till samhälle eller ekonomi för att komma in på högskola? Känner även att handel inte passade mig lika mycket som jag trodde.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, du kan bli behörig att söka mäklarurbildningen på handelsprogrammet om du lägger till de rätta kurserna för behörighet men du kanske vill byta program i alla fall. Du behöver läsa matte 3 till mäklare och den kursen ingår i EK, inr ekonomi. På inr juridik får du läsa den inom programfördjupningen och detsamma gäller på SA. Ta reda på om det finns plats dit du vill byta och det är rektor på programmet som beslutar om det inte är för sent att byta i nov. Du kan också söka till nästa års antagning. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna, till den här utbildningen http://www.hv.se/sv/utbildning/program?program=1095&event=16740
    och till den här utb. http://www.ltu.se/edu/program/FHFMG/FHFMG-Fastighetsmaklare-1.76705?termin=H14
    är behörighetskraven: Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b och Matematik 3.
    På HA /Handel/administrationsprogrammet/ läser du Samhällskunskap 1a1, 50 p. och behöver läsa till en kurs Samhällskunskap 1a2 samt Matte 2a och Matte 3b för särskild behörighet. Sedan behöver du också lägga till kurserna för Grundläggande behörighet.
    Engelska 6 och Svenska 2 - kan du läsa som Programfördjupande kurser /av de 700 p. som du måste välja inom Programfördjupningen/ och Matte 2a kan du läsa som Programfördjupande kurs.

    Matte 3b och Samhällskunskap 1a:2 - kan du läsa inom Individuellt val.
    Det är, alltså, absolut möjligt att bli behörig till Mäklarutbildningen på HA.

    Vill tipsa dig om http://www.yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/fastighetsforvaltare1
    och http://www.yhguiden.se/utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/fastighetsforvaltare
    och http://www.yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/fastighetsingenjor-gbg
    som kan ses som alternativ till högskoleutbildningarna.
    YH utbildningar är ofta kortare än de på högskolan & leder ofta snabbt till spännande jobb. YH utbildningar är mycket arbetsmarknadsorienterade, de skapas utifrån arbetsmarknadens behov, innehåller minst en fjärde del praktik & uppvisar god statistik: störst chans att få jobb direkt efter utbildningen.
    Önskar dig allt väl! Återkom om ngt. är oklart eller om du har andra frågor.
    Anna SYV