Tandläkaren
    Hej!
    Jag är en elev som läser andra året på naturvetenskapligaprogrammet och satsar på att komma in på tandläkarutbildningen i Malmö. Det är så att min merit låg på 19 och sänktes ner till 16.07; pga några skäl. Jag fick extra chans efter sommarlovet men tackade nej eftersom jag ville inte bli back i årskurs 2 och ville ta om det jag missa på 4 års gymnasium. Det blev missförstånd mellan mig och rektorn och fick inte söka om ett fjärde år.

    Jag är väldigt orolig och vill komma in. Jag har hört att man kan höja sina betyg på flera sätt. Jag vill inte hamna på komvux och istället ta ett basår för att höja Biologi 1 och Matte 2c. Vet någon om Tandvårdshögskolan erbjuder ett basår sen garantiplats? Eller om man kan lösa det på ett annat sätt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    På basår på högskolenivå går det tyvärr inte höja gymnasiala betyg. På högskolenivå finns inte gymnasial betygsskala utan man bara kan få behörighet i fall man på gymnasiet läste ex. Vård och omsorg eller Samhällsvet PR och saknar naturvet behörighet .

    Ang platsgaranti - brukar inte erb på tandläkarpr.

    Jag rekommenderar högskoleprovet och att du gör ditt bästa i de kurser du läser framöver. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare