Chamsollah
    Hej!

    Jag kommer att välja ekonomiprogrammet men gillar SO ämnena väldigt mycket och vill förlora så få av dem som möjligt under gymnasiet.

    Så vilka kurser ska jag välja av mina 400 poäng individuellt val för att kunna få både en Sam/Sam prägel på ekonomiprogrammet men också bra meritpoäng vilket är väldigt viktigt för mig.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, SO ämnena ger tyvärr inga meritpoäng! Vad är viktigare för dig: att läsa SO eller att få meritpoäng ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Hej Chamsollah! Om Meritpoäng läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    och man kan få max i merit - på olika sätt. Om du inte kommer att läsa Moderna språk 3 /och högre/ då är det genom Engelska 7 och "högre kurser i matematik", högre än den behörighet som krävs till just den utbildning på högskola som du kommer att söka.
    Därför är det också viktigt att veta vad som krävs på den högskoleutbildningen som du vill bli behörig till.
    De SO ämnena som får läsas som programfördjupande är: Internationell ekonomi, Internationella relationer och Samhällskunskap 3.
    Du väljer 300 poäng inom Programfördjupningen på EK + 200 poäng väljer alla elever (Individuellt val) - det är 500 poäng som du har att disponera med. Troligtvis behöver du 300 poäng för att uppnå max i Merit och då finns det 200 p. att läsa SO.
    Fler exempel på kurser som får läsas som programfördjupande på EK och som också kan ses som SO är: Medier, samhälle och kommunikation1, Ledarskap och organisation, Etnicitet och kulturmöten, Sociologi, Religionskunskap 2 och Religionskunskap - specialisering; Rätten och samhället, Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering, Historia 2a och 3.

    Lycka till!
    Mikael SYV
    • : Helst kombinera men meritpoängen är prioritet 1.
    • Anna : Viktigt att tänka på: kurser som får läsas som programfördjupande behöver inte finnas på varje skola, man måste på förhand försäkra sig om att just de kurser kommer att erbjudas. Det är enbart obligatoriska kurser /som inte är valbara/ som man garanterat kommer att läsa. Alla valbara kurser (programfördjupande och individuellt val) väljer man av dem kurser som skolan har möjlighet att erbjuda. Där finns det enbart krav på att "någon kurs i idrott och hälsa och någon estetisk kurs" bör finnas med, men alla andra kurser - i mån av möjlighet och plats. Mvh Anna SYV på Fragasyv.se