Angelina

    Hej! Jag gick ut ett yrkesgymnasium med grundläggande behörighet samt meritpoäng för kurserna matte 2 och eng 7. Mitt totala meritvärde är 19.71. Jag funderar nu på att söka in till en utbildning där jag skulle behöva runt 20.5-21p för att säkra att komma in utan högskoleprovet. För utbildningen behöver jag samhällskunskap 1a2, har endast 1a1 just nu. Hur mycket stiger mitt meritvärde förutsatt att jag får A när jag läser ikapp den kursen? Kan jag även läsa en eller flera extra meritkurser i efterhand för att höja mitt värde? Till exempel tyska 3 + 4 och/eller matte 3? (läst tyska i grundskolan). Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om ditt meritvärde är 19.71 och det inkluderar 1,5 meritpoäng, då har du jämförelsetal/snittbetyget på 18.21 (vilket är nivån på mellan B och A på samtliga betyg som ingår; har man alla A-betygen har man jämförelsetal på 20.0; har man alla B-betyg har man jämförelsetal på 17.5 - ditt jämförelsetal ligger mellan B och A men närmare B-betygen). Om du får A i en 50poängskurs som krävs för särskild behörighet kommer det bli en liten-liten ökning av ditt jämförelsetal. Skulle du få B eller lägre betyg, blir det en sänkning. Hur stor blir höjningen med A-betyget? Väldigt liten höjning, mindre än + 0.05.
    Vad gäller få fler meritpoäng, så kan du få ännu + 1.0 meritpoäng. Max är 2.5. Du har 1.5.
    För matematik 3 får du + 0.5 meritpoäng och för matematik 4 ännu + 0.5 till.
    För moderna språk får du + 0.5 meritpoäng. För moderna språk 4 får du + 1.0 meritpoäng.
    Du kan t.ex skaffa dig betygen i matte 3 och i mod.språk3, så blir det + 1.0 meritpoäng. Betygen i de kurserna kommer räknas in i ditt jämförelsetal. Får du A-betygen i två stycken 100poängskurser, får du en höjning på lite mindre än + 0.2 i ditt jämförelsetal + du får också plussa på meritpoängen. Om vad som för dig med examensbevis gäller ang.meritpoäng - kan du läsa på gymnasieGuiden.se/merit
    Med det höjda meritvärdet prövas du i BII, kompletteringsgruppen.

    Studie- och yrkesvägledare