Anton
    Vilken är den bästa vägen att gå för att bli skattehandläggare på skatteverket? Vilken utbildning krävs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!
    I en aktuell annons om anställningen som Skattehandläggare på Skatteverket står det följande krav på utbildning/arbetslivserfarenhet:

    -- avslutad gymnasieutbildning inom teoretiska ämnen

    -- minst 2 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom redovisning/bokföring, ekonomiadministration eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer relevant.

    Det är önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet från revisionsbyrå, Skatteverket eller annan statlig myndighet.
    ______________________________
    Eftersom yrket är inte reglerat, får arbetsgivaren önska eller kräva "vad som helst" av de som söker jobbet. Om personer med kandidatexamen i ekonomi på högskolenivå söker och kanske t o m även civilekonomer, då kanske hen med endast gymnasiekompetens inte har någon chans att få jobbet, kan man tänka... men det är inte säkert för att i fall hen med endast gymnasial kompetens har flerårig relevant arbetslivserfarenhet (se text från annonsen - ovan), då kan arbetsgivaren bedöma att den personen passar bättre pga rätt arbetslivserfarenhet, som hen med högre utbildning saknar. Men frågan är i så fall: Hur kan man skaffa sig erfarenhet av att ha arbetat med redovisning i minst 2 år, om man slutar på gymnasiet och vill få jobb, där det krävs arbetslivserfarenhet? Alltså, hur ska man få jobb där det krävs att man redan har jobbat... hur får man första jobbet? :( Och det är det som är svårt. Kankse kan lösningen bli - utbildning på en yrkeshögskola där längre praktikperioder ingår som man kan räkna som "arbetslivserfarenhet" och så är det relativt lätt att få jobb efter en yrkeshögskoleutbildning.
    Du får gärna kika på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    redovisningskonsult-frans-schartau-stockholm
    hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom-ostersund
    stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/redovisningsekonom

    utbud av yh-utb finns på www.yhguiden.se och i jan 2021 kommer ännu fler yh-utbildningar att beslutas om.