Robert

    Jag gick samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet och fick F i matematik 2b. Jag funderar på att studera till sjuksköterska eftersom jag är färdigutbildad undersköterska via Komvux. Jag hade det svårt med matte 2b i gymnasiet och jag undrar nu ifall det är smidigare att läsa matte 2a på Komvux istället för att plugga upp matte 2b för att kunna få behörighet att söka in till sjuksköterskeutbildningen.

    • Robert : Okej då vet jag. Om jag skulle plugga matte 2a på komvux och få exempelvis C. Hur räknar jag ut mitt meritvärde då ifall jag har läst matte 2b på gymnasiet men fick F. Har förövrigt grundläggande behörighet samt samhällskunskap 1,2,3 och Naturkunskap 2b.
    • Mikael : Antagning.se kommer räkna det nya betyget i matte 2a, 2b eller 2c i stället för F i matte 2b som du har i ditt examensbevis. För hur högt ditt jämförelsetal/meritvärde blir spelar ingen roll om du får betyget i matte 2b ELLER i 2c eller i 2a. Hur högt betyg du kommer att få kommer spela roll. Det är en 100poängskurs (alla mattekurser på gymnasiet är 100p.kurser) - om du får C i stället för F då höjs ditt jämförelsetal med + 0.6. Du kommer prövas endast i BII, kompletteringsgruppen (detta för att du utan komplettering inte är behörig; ssk-programmet kräver ju matte 2 därför är man utan godkänt betyg i en av kurserna i matte2 (nivå2) i matte Obehörig).

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Robert!
    Du behöver ha godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c - det kravet ingår i särskild behörighet till sjuksköterskeutbildningen. Hur du skaffar det betyget (genom att läsa kursen på komvux, göra prövning eller få omdöme från en folkhögskola spelar, för att bekräfta behörighet, ingen roll).
    Jag undrar: har du Examensbevis (från gymnasiet eller från komvux)? Du behöver ju även ha grundläggande behörighet också.
    En liten fundering jag har: försök satsa på matte mer än endast sträva efter betyget E i matte 2a. För formell behörighet räcker det med E-betygen i matte 2a, inför sjuksköterskeprogrammet men i praktiken kan det bli svårt att klara ssk-programmet hela vägen mot examen om man har knappa mattekunskaper. Har för några år sedan pratat med en utbildningsansvarig på sjuksköterskeprogrammet på ett av lärosätena; han sa att de har haft flera avhopp från ssk-programmet pga studerande inte klarade av göra de beräkningar av läkemedelsdoser som en sjuksköterska måste göra och att enligt hans uppgift var majoritet av dem personer som just hade E betyg i matematik 2a (ej högre mattekunskaper) när de kom in på ssk-programmet. Det är därför fördelaktigt att skaffa sig så bra mattekunskaper som möjligt och och om man läser matte 2a, sikta på så högt betyg som möjligt och inte endast E-betyget.
    Det finns också en annan väg att gå - mot yrke Specialistundersköterska. Specialiseringar finns med flera olika inriktningar. Utbildningar ges inom yrkeshögskola. YH-utbildningar är kortare och mer praktiska än högskoleutbildningar. Kika gärna på några exempel på yh-utbildningar:
    utbildning/yrkesakademin/specialistunderskoterska-med-neuropsykiatri
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-laboratoriemedicin
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-anestesi-operation-och-intensivvard
    utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/barnspecialistunderskoterska

    Inom yrkeshögskola ges även utbildning till Ambulanssjukvårdare:
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvardare-distans
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvardare

    Det som är mycket fördelaktigt är att du kan söka både till högskola och till yrkeshögskola samtidigt. Inför sjuksköterskeprogrammet behöver du skaffa dig godkänt betyg i matematik 2 vilket tar minst fem veckor om man läser på heltid eller 10 veckor - på halvtid eller 20 veckor om man läser på 25% av studietakt. Du kan söka läsa matte 2 (t.ex matte 2a) på komvux och samtidigt söka till flera olika yrkeshögskoleutbildningar. Det går alltid att tacka Nej till erbjuden studieplats om man skulle ångra sig och inte vill studera (eller om man samtidigt kom också på en annan utbildning som man hellre vill läsa).
    Inom yrkeshögskola finns väldigt många påbyggnads/vidareutbildningar för en utbildad undersköterska. Titta i första hand på listan av YH inom Sjukvård&socialt arbete: yhguiden.se/socialt-arbete Exempel: yh-utbildning till apotekstekniker - utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker