Melker
    Hej! Jag pluggar Natur-Musik och tänkte ansöka om utökat program för att få meritpoäng, antingen Matte 5 eller Engelska 7, men tror samtidigt att jag kommer få väldigt mycket plugg att göra då och vet inte om jag klarar av det. Därför undrar jag om jag kan göra så att jag satsar på att bara bli godkänd i min (eventuellt) utökade kurs, dvs bara få ett E, och då fokuserar på de andra ämnena? Kommer mitt E i t.ex. Matte 5 att dra ner mina totala, högre betyg, eller är det så att det inte räknas med, men meritpoängen jag får från kursen gör det? Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Per-Anders SYV på Friskolan Asken
    Hej! Det räcker med betyget E för att få meritpoäng men kurser som ger meritpoäng (eller krävs för behörighet) räknas med i jämförelsetalet när du söker till högskolan.
    Hej!
    Du tjänar oftast på att läsa utökadade kurser om de ger meritpoäng. Om du t.ex. söker en utbildning där Ma 4 krävs för behörigheten och du har ett godkänt betyg i Ma 5 så ger ju Ma 5 en hel meritpoäng (Ma 5 ger 1,0 meritpoäng om den sökande inte redan fått 1,0 meritpoäng för kurser i matematik) och då tjänar du på det. Men som sagt, man skulle behöva sätta sig och räkna på hur det skulle slå och då måste man ju veta exakt hur alla dina betyg ser ut. Eng 7 ger ju också alltid meritpoäng men där får man en halv meritpoäng så där blir det känsligare. Sen kan maj ju få 1,5 meritpoäng genom moderna språk också men det känner du säkert till.

    Exempel.
    Om du har betyget A på alla dina obligatoriska kurser har du 20,0 poäng
    (2400x20= 48 000 / 2400= 20 poäng. Gymnasiearbetet räknas inte med så man delar med 2400p).
    Lägger du till betyget E i Ma 5 så sjunker ditt jämföresetal till 19,6 poäng
    (2400x20, + 100 poängx10 =49 000 / 2500 = 19,6poäng)
    men Ma 5 ger dig 1,0 meritpoäng vilket då ger ett meritvärde på 20,6, alltså 0,6 högre än vad du får utan meritpoäng.
    Hoppas du förstår hur jag räknat men här tjänar du på att läsa Ma 5. Jag är ingen matematiker men om det är ex. Eng 7 du läser och får betyget E blir meritvärdet 20,1 så i regel tjänar man på meritpoängskurser. Det är ganska bra betalt med 0,5 alt. 1,0 poäng för en kurs.
    • : Tack för ditt svar! Så är det då bättre för mig att inte gå den kursen alls och då inte få några meritpoäng, än att jag går den men bara få ett E i slutbetyg (som är väldigt lågt jämfört med mina andra betyg och då drar mina totala betyg)? :)