Karin
    Hej!
    Jag vill utbilda mig till förskolelärare. Jag är 19 år och tog studenten i somras. Gick naturbruk med inriktning djur. Men nu har jag ångrat mig och vill bli förskolelärare! Jag läste inte högskoleförberedande på gymnasiet och jag fick F i engelska. På vilket sett är bäst att plugga till förskolelärare?

    Kan jag gå vuxenutbildningen Barn och fritid? Räcker mina förkunskaper till de? Och kan jag direkt efter den utbildningen plugga vidare till förskolelärare?

    Eller måste jag plugga upp ämnen på komvux? Och sen läsa till förskolelärare?

    Mvh Karin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karin!

    För att bli Förskollärare läser man på högskola - förskollärarprogrammet.

    Behörighet till den utbildningen är godkända betyg i Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 1b. Dessutom måste man alltid till alla högskoleutbildningar ha Grundläggande behörighet och för den behöver du få Examensbevis och godkända betyg i Engelska 5 och 6 samt i Svenska 1, 2 och 3.

    Nu tar vi det, kurs för kurs:

    1. naturkunskap 1b - jag tror du kan använda dig av ersättningsmöjlighet genom de kurser som du läste på naturbruksprogrammet och behöver därför inte läsa naturkunskap (det kan ni kolla upp med SYV på komvux när ni ska göra studieplanering);

    2. Samhällskunskap 1b - om du har godkänt betyg i Samhällskunskap 1a1, då behöver du komplettera upp med en 50 poängs kurs Samhällskunskap 1a2;

    3. om du har godkänt betyg i svenska 1, behöver du läsa svenska 2 och 3 - sammanlagt 200 poäng;

    4. du behöver läsa Engelska 5 och 6 - sammanlagt 200 poäng.

    Boka tid med SYV på Komvux i din kommun och ta med dig dina betyg från gymnasiet. Du säger då till SYV-en på Komvux att du behöver få Examensbevis som ger dig Särskild behörighet i Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 1b.

    Jag tror ni kommer fram till att du behöver läsa 450 poäng (enligt min förklaring ovan). Det motsvarar heltidsstudier i 22,5 veckor, dvs man kan hinna på en termin.

    I examensbevis från komvux behöver man inte ha fler än 2400 poäng, totalt men se till att ta med de kurser som ger - genom ersättningsmöjlighet - behörighet i Naturkunskap, dvs att ni inte utesluter någon av de kurserna från Examensbeviset som ni kommer att planera för. Det finns ingen anledning att ha fler kurser än 2400 poäng i Examensbeviset från Komvux. Man tar med alla de kurser som krävs för behörighet och fyller sedan på med de övriga kurser i vilka du har de högsta betygen. På så sätt får du Examensbevis med så bra konkurrensvärde (Meritvärde) som möjligt.

    Du skulle kunna hinna bli behörig innan mitten på juni och komma in på Förskollärarutbildning från hösten 2016. Sök innan 15 april - till högskoleutbilning Förskollärare och kryssa för "kommer att komplettera med betyg". Sista kompletteringsdag är i mitten av juni 2016. Försök bli behörig till dess och glöm inte att skicka in (som komplettering till ansökan till högskolan) ditt Examensbevis från Komvux så fort du får ut det.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA