Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marie,

    för alla utbildningar på svenska högskolor/universitet behöver man alltid uppnå Grundläggande behörighet. Sedan kräver många /men inte alla/ högskoleutbildningar även Särskild behörighet.

    För Grundläggande behörighet behöver din dotter uppnå Examensbevis och även ha godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6. Kurser i svenska och engelska /sv2 och 3 + eng6/ kan ingå i Examensbevis eller läsas senare, som komplettering.

    Sjukgymnast - yrket bytte namn och heter numera Fysioterapeut>>. För att bli fysioterapeut måste man läsa på Fysioterapeutprogrammet på högskolenivå (i tre år på heltid).
    Särskild behörighet till fysioterapeutprogrammet och till ämneslärarprogrammet (där man bl a blir idrottslärare) ser idag ut på följande vis: godkända betyg i gymnasiala kurser  Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/eller i 1a1+1a2/ .
    Betyget i Idrott och hälsa 1 kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).

    Vilket program ska man i så fall läsa på?
    Idrott och hälsa 1 är en Obligatorisk kurs på alla gymnasiala program.
    Samhällskunskap 1a1 läser man på alla yrkesprogram; på alla högskoleförberedande program läser man smahällskunskap 1b.
    Matematik 2 läser man inte som Obligatorisk kurs på yrkesprogrammen.
    Naturkunskap 2 läser man inte som Obligatorisk kurs på något gymnasieprogram; den kan läsas som valbar kurs; och så finns det också ersättningsmöjligheter - man slipper ofta läsa den om man går på Vård- och omsorgsprogrammet eller på Naturbruksprogrammet.

    Du nämner BF << och VO >> i din fråga. Kika gärna på Programplan för BF >> och på Programplan för VO>>.
    För BF gäller:

    och för VO -

    Liselotte

    Både BF och VO passar ganska bra - för att i framtiden bli idrottslärare>> eller fysioterapeut.

    Dock kan man inte garantera att bli helt och fullt behörig redan på gymnasiet. Att läsa kurser för GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET är elevens rättighet, men kurser för Särskild behörighet - som t.ex Matemaik 2 - ingår inte i elevens rättigheter.

    Samhällskunskap 1a2 läses på båda de programmen, BF och VO.

    Om man väljer bland BF och VO, skulle jag dock i första hand välja VO, bl a pga man slipper tänka på Naturkunskap 2, då man genom andra kurser på VO - har stora chanser att bli behörig vad gäller naturkunskap 2.