Moa
    Hej,

    Jag är intresserad av att bli barnmorska en dag och vill veta om det är ett problem att ha Asperger's syndrom om man jobbar som det. Finns det någon "regel" som säger att en person med Aspergers inte får ha det jobbet?

    Själv tycker jag att man Aspergers inte är ett jättestort problem i min vardag. Jag kan leva mitt liv som de flesta andra gör.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Moa, läs och se en liten film om yrket Barnmorska på http://www.framtid.se/profession/barnmorska/
    till att börja med.
    Din fråga är högst relevant och det är mycket bra att du tar detta med val av yrket på största allvar & undersöker dina möjligheter i god tid. Tyvärr, så är det jättesvårt /omöjligt/ att ge ett kort svar på din fråga eftersom allt handlar om "grad och omfattning" i din diagnos och problematik. Det finns olika varianter, grader och avvikelser inom en och samma diagnos.
    Den som bäst kan svara på din fråga är den läkaren/psykologen, som ställde diagnosen.
    Jag hoppas verkligen att du skall kunna uppfylla din dröm! Kan du kontakta den läkaren eller den vårdinrättning /vårdcentral, sjukhus eller psykologmottagning/ där du fick utredning och diagnosen? Där är de bättre lämpade att svara på just denna frågan.
    Det är ALLTID, oavsett om man har någon diagnos eller inte, bra att ha flera alternativ "på lagret" som man kan "plocka till sig" om omständigheterna ändras. T.ex. man kan bli allergisk mot kemikalier eller mot gummi/latex och kan då inte ha sjukvårdshandskar på sig på arbetet, vilket är ett måste om man jobbar som Barnmorska. Sådant upptäcker man oftast redan under sin utbildning och då måste man tänka om och välja en annan väg.
    Allmänt gäller: Barnmorska är en påbyggnadsutbildning /1,5 år/ efter Sjuksköterska, som är ett 3 årigt program på högskola/universitet. Så, eftergymnasial utbildning som leder till Barnmorskeexamen är 4,5 år lång.
    För att bli behörig till att söka till Sjuksköterska, måste man ha Grundläggande behörighet + Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.
    Grundläggande behörighet kan man få på alla gymnasieprogram men på yrkesprogram måste man lägga till kurser för det.
    Mitt förslag: se till att du väljer gymnasieutbildning med tanke på vilka behörighetsgivande kurser som du måste läsa (Matte 2, Natur 2 och Samhälle 1b) - blir du behörig inte bara till Sjuksköterskeutbildningen utan till väldigt många andra utbildningar också - så kan du göra i väntan på svar angående möjlighet att jobba som Barnmorska med din diagnos.
    Det går att bli behörig till att söka Sjuksköterskeutbildning på Vård/omsorgsprogrammet och på alla andra program är det inte omöjligt heller - bara man lägger till de rätta kurserna inom Programfördjupnignen & inom Individuellt val.
    Om du återkommer med svar angående vilket program som lockar dig mest, kan jag ge förslag på vilka kurser du bör välja till.
    Du kan läsa om alla gymnasieprogram på länken http://www.gymnasieguiden.se/program/.
    Tips: bli medlem på gymnasieguiden.se så får du tillgång till många bra funktioner inkl.påminnelse om när skolorna har öppet hus.

    Jag är ledsen för att jag inte kunde ge dig ett definitivt svar, men jag kan inte gissa när jag svarar och din fråga ligger utanför Studie- & yrkesvägledares kompetens eller måste lösas i samråd mellan en Studie- & yrkesvägledare och Medicinsk personal. Man måste framförallt läsa noga i den utredningen som gjordes när din diagnos ställes.
    En väg för dig att gå skulle vara via kurator på din skola. Kurator har sekretess och har rätt att läsa alla möjligt inklusive "hemliga" dokument. Kurator kan ta del av utredningen och sedan hänvisa dig rätt till den personen som kan göra bedömning som leder till svar på din fråga.
    Det är de bästa råden jag kan ge dig! Du är jättevälkommen att höra av dig igen och berätta hur det går med gymnasievalet!
    Jag kommer att hålla tummarna för dig! *L* :-) Önskar dig allt väl!
    ANNA SYV