Milla SYV på FrågaSYV
    Barnmorskeprogrammet är påbyggnad och man måste först läsa till sjuksköterska.
    Till Göteborgs universitets sjuksköterskeprogrmmet krävdes det vad antagning till höstterminen 2015 - 18.4 i snitt om man sökte på betyg med examensbevis och 1.2 på högskoleprovet. Om man inte har några meritpoäng, innebär det att man bör ha åtminstone en tredjedel betyg A och två tredjedelar betyg B. Om man hade Max i merit som är 2.5, då kunde man ha en tredje del B och resten C på gymnasiala kurser.
    Här får du länk till utbildningens egen hemsida http://utbildning.gu.se/program/program_detalj?programId=V1SSP

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : men om man läser sjuksköterska hur bli man barnmorska då?
    • Milla : Efter det att man är klar med sjuksköterskeutbildning söker man utbildning till barnmorska.
    • : Hur lång är utbildningen till barnmorska? :)
    • Anna : Påbyggnadsutbildningen Barnmorska är 1,5 år (3 terminer) på heltid - efter det att man är Sjuksköterska och till sjuksköterska läser man för närvarande i 3 år. Så, sammanlagt blir det 4,5 års studier på högskola för att bli Barnmorska.
    Läs alla kommentarer