Hej Emil;

    i Sverige är yrket Barnmorska ett av de så kallade "legitimations-yrken" (krävs legitimation från Socialstyrelsen för att få utöva yrket och för att få kalla sig för "barnmorska")
    barnmorskeprogrammet - påbyggnadsutbildning efter sjuksköterskeprogrammet. Se info om yrket Barnmorska på framtid.se/yrke/barnmorska

    Du förlorar inget på att söka till sjuksköterskeprogrammet i Sverige. Även om du kommer in, blir Antagen, kan du alltid tacka Nej till erbjuden plats sen, om du kommer på att du vill och kan läsa i USA, t.ex...
    Du kan också läsa sjuksköterskeprogrammet i Sverige och se sen om du vill söka till barnmorskeprogrmmet i Sverige eller om du vill "flytta dina studier" till USA. Ssk-programmet är i Sverige på 3 år, heltid. Fördelen här är att du i Sverige får gratisstudier (behöver inte betala terminsavgifter) och bra medicinsk grund inför ev.framtida studier och yrkeslivet i USA.

    Hur reglerna om vem som får jobba som barnmorska i USA´s olika delstatet är - kan vi tyvärr inte svara om.
    Det finns fördelar i att utbilda sig i Sverige (få gratis utbildning) men hur du sen ska kunna "omvandla" din behörighet så att den passar in i de reglerna som då finns i just den delstaten där du vill få jobb i USA - kan vi tyvärr inte svara på.
    ****
    Fördelen med att läsa i USA är att du ska läsa "mot rätt kompetens" som passar just i USA, dock kan det bli rätt dyrt. Kika gärna på info från CSN om studiemedel för högre studier utomlands.

    Länkar/lästips:
    fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands
    studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta-om-utlandsstudier/aka-pa-egen-hand-kraver-fler-forberedelser