Nelly

    Jag studerade 1 termin på förskollärarprogrammet för ca 1 år sedan men valde att avsluta studierna av olika anledningar. Jag känner dock att jag vill arbeta med barn och har även funderat på att utbilda mig till barnskötare. Då jag är 25 år gammal och inte haft något heltidsjobb sen studenten vet jag inte vilken utbildning jag ska satsa på. Det känns som att jag måste komma igång och jobba för att tjäna pengar till pension, lägenhet, bil osv. Med detta i åtanke vore barnskötare ett bättre alternativ eftersom den utbildningen är kortare, dock känns förskollärare bättre på lång sikt. Vilken utbildning tycker ni jag ska satsa på?Förstår att ni inte kan säga exakt hur jag ska välja men behöver tips och råd.

    • : Inga fler tips?
    • Anna : Jag ska nu skriva svar till dig. Se nedan om en stund.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Anställning som barnskötare kan man få (egentligen) med vilken tidigare utbildning som helst. Detta pga yrket är inte legitimations-yrke och arbetsgivare får bestämma vem som anställs. Det är inget som säger att du ej skulle kunna bli anställd som barnskötare inom mycket kort, typ imorgon. :)

    ang.möjlighet för dig att gå utbildning till Barnskötare
    eftersom du kom in på högskoleutbildning, så har du gymnasiekompetens och du kommer därför (troligtvis) inte antas till barnskötarutbildning som ligger på gymnasial nivå - chansen att få läsa yrkesutbildning på gymnasial nivå när man redan är högskolebehörig är väldigt liten. Du kan söka till komvux - läsa till barnskötare, men troligtvis kommer du få svar PLATSBRIST.
    Att många förskolor anställer barnskötare endast på vikariat och andra tillfälliga anställningar, t.ex timmar vid behov och ger fastanställningar endast till legitimerade förskollärare, vet du säkert själv. På så sätt är det en stor fördel att utbilda sig till förskollärare (man har mycket goda chanser till fastanställning).
    Mikaels förslag, Titta gärna på yrkeshögskola- Utbildningar till specialistbarnskötare
    tycker jag är bra. Det är inte många som känner till möjlighet att utbilda sig till specialistbarnskötare.

    Du skriver i din fråga att du vill "arbeta med barn". Och arbeta med barn kan man på många olika sätt, ej endast på förskolan. T.ex finns yrken som Barn- och elevombudet, Fritidspedagog, Lärare F-3, Barnmorska, Barnsjuksköterska, och man även kan ta hand om barn som Au Pair, Barnvakt eller som Familjehemsförälder.

    • : Specialistbarnskötare är 2 år och kräver ofta att man redan läst vissa kurser inom barnskötarutbildningen, när jag är färdig med en sådan utbildning kanske det redan gått 3 år och då kunde jag lika gärna utbildat mig till förskollärare. Jag vill gärna arbeta med mindre barn då jag tycker det är roligast, kan man arbeta som undersköterska på förlossningen till exempel? Du tycker ändå att det är värt att läsa en ganska lång utbildning trots att jag varit arbetslös en lång tid?
    • Anna : För att som undersköterska skulle jobba på förlossningsavd. behöver man nog ha specialistutbildning - till specialistundersköterska, och det är yrkeshögskoleutbildning som kräver att man i grunden är undersköterska. Att få gå utbildning till undersköterska som ligger på gymnasial nivå är svårt för ngn som är högskolebehörig (detta av samma anledning som jag förklarade om i mitt svar - komvux måste prioritera personer med "kort tidigare utb.bakgrund"). Om du redan är utbildad undersköterska, se på www.yhguiden.se om du hittar ngn passande utbildning till specialistundersköterska. ... Du frågar om jag tycker ändå att det är värt att läsa en ganska lång utbildning trots att du varit arbetslös en lång tid? Och ge svar på den frågan är svårt. Om du idag kan få jobb utan att gå ngn utbildning och vill jobba i stället för att gå utbildning - jättebra, ta det jobbet. Men om du idag inte kan få ett jobb som du vill ha utan att gå en lång utbildning, så är det kanske värt för dig att gå den långa utbildningen. Det är du som bestämmer vad du vill göra: söka jobb eller utbilda dig. Du kan söka många olika jobb och göra ansökningar till många olika utbildningar samtidigt.