julia
    Hejsan!

    Jag bor i Jönköpings län och vill nu som vuxen läsa till barnskötare. Men vad jag kan hitta finns det inga utbildningar till barnskötare på komvux i min kommun eller någon annan kommun i Jönköpings län. Jag har hittat någon på distans som utgår ifrån Stockholm, men det är ändå en del träffar på plats så det blir lite krångligt.

    Har jag missat något, eller finns det inga möjligheter för mig att bli barnskötare just nu?

    Tack
    • Anna : Vägledningscentrum i Jönköping svarade oss via epost: de skriver att de i dagens läge inte erbjuder någon Barnskötarutb. Detta i första hand pga det inte finns anställningsbehov med det yrket. Och de skriver också så här: "Det bästa är att hon kommer på drop-in tiderna vi har på vägledningscentrum, ej bemannat hela dagarna. Hon hittar all information på vår hemsida, www.jonkoping.se/vuxenutbildning gällande utbildningar, öppettider, telefontider osv. Därefter kan det behövas bokas fler samtal. Be henne ta med sina betygskopior om hon har några."

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej JuIia!

    Vi har nu kontaktat VuxenutbiIdningen i Jönköping och återkommer när vi får svar från dem.

    Jag tänker dock så här: du är så pass ung och har så pass många år tiII pension, att det skuIIe enIigt min mening vara fördeIaktigare för dig att satsa på att t.ex bIi FörskoIIärare>> Detta för att aIIt fIer kommuner väIjer att på fastanstäIIning endast anstäIIa förskoIIärare.

    Jag tänker också så här - att om du viII så kan du undersöka saken ang. VikariepooI för dagispersonaI i Jönköping och i de kringIiggande kommuner (dit du kan pendIa, dvs inom pendIingsavstånd). VikariepooI funkar så att de ringer vid behov och kaIIar dig tiII jobbet - för några timmar, en dag eIIer en vecka och aIIteftersom tiden går och du jobbar mer kan du få Iängre och Iängre uppdrag och tiII sIut kanske t om vikariat på 1,5 år när någon bIir förädraiedig.

    Det är ungefär samma uppIägg som en utbiIdad Barnskötare>> kan få (oftast i aIIa faII) som en outbiIdad inom barnomsorg person också kan få. Grovt sagt, så kanske det inte speIar någon roII om du har utbiIdning tiII Barnskötare eIIer inte, du kan få samma jobb i aIIa faII, som består av tiIIfäIIiga anstäIIningar på oIika förskoIor.

    Öppettider på vägIedningscentrum i Jönköping är

    och du kan nu innan kI.13.00 idag (om du hinner) gå prata med dem. Om du inte hinner idag, kan du göra på på måndag eftermiddag.

    Adress:

    Ringa tiII Vägiedningscentrum i Jönköping kan man endast via Kontaktcentrum - där man sitter i teI-kö och sedan bIir koppIad tiII VägIedningscentrum om man råkar ringa när VägIedningscentrum har teI.tid, viIket känns inte som ett smidigt sätt att kontaka dem, men så vaIde dem att göra det i Jönköping. PersonIigen förstår inte jag varför man inte kan ha ett separat teI.nummer just tiII VägIedningscentrum, där man på teI.svararen säger när de har teI.tider och koppIar direkt fram när det är teI.tid... men jag kan inte göra ngt. åt saken, utan viII du prata i teI. med VägIedningscentrum, ring

    Hej igen,

    :)

    Om du precis fått din gymnasieexamen och kanske inte har så mycket arbetslivserfarenhet, är det bra att jobba lite - även som vikarie, timanställd vid behov ... detta för att skaffa sig arbetslivserfarenhet och bättre veta vad du vill och kan satsa på.

    Jag skulle råda dig anmäla dig som vikarie i "dagispool" och i "skolpool" i alla de kommuner inom pendlingsavstånd för dig.

    Inom skola finns det många andra funktioner än lärare, ex:
    Lärarassistent>>

    Juniorlärare>>

    Studiehandledare>>

    Elevassistent>>

    Skolvärd/skolvärdinna>>

    och Utbildningsadministratör>>
    Inom Socialt arbete - kan man få jobb som
    Ledsagare>>

    med endast gymnasiekompetens och kika även på Gymnasiekompetensyrken>> där du ser exempel på olika yrken /eller jobb/ som inte nödvändigtvis kräver någon eftergymnasial utbildnig.

    Fast anställning som elevassistent är i princip omöjligt att få, skulle jag säga. Och det med vilken utbildning som helst... tyvärr. :(

    Arbetsmarknaden för elevassistenter är tuff över hela landet. Antalet elevassistenter som arbetar ute på skolorna är beroende av hur mycket varje kommun och varje enskild rektor väljer att satsa på elevstöd i skolan. Som elevassisten följer du en enskild elev som har funktinshinder tills den eleven slutar på skolan. Och då är din anställning också slut. Så brukar det oftast vara... för att skola vet inte om de får nästa år en elev som också behöver elevassistent... och även om det alltid finns några elever som skulle behöva elevassistenthjälp, så kanske det inte finns pengar i budgeten för det. Att anställa lärare måste rektor prioritera. Annars måste hen stänga skolan. Inga lärare - ingen skola, men utan elevassistent kan man ändå ha skola öppen. Så tänker rektorer i brist på resurser.

    Mina råd till dig:

    - prata med komvux (vuxenutbildningen) i din kommun och inte bara be att få svar på frågan om Barnskötarutbildning finns, utan boka tid för ett ordentligt vägledningssamtal där du och SYV tittar på arbetsmarknaden, på olika yrken och försöker komma fram tilI vad just du vinner på att satsa på;

    - prata med en arbetsförmedlare och kanske separat med en arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen. Du har rätt att få hjälp på AF även om du inte är inskriven och du kan skriva in dig även om du idag studerar eller arbetar. Du säger då att du vill skriva in dig som "ombytessökande", dvs den som vill Byta jobb; Arbetsförmedlingen startar Arbetsmarknadsutbildningar som är korta och direkt riktade mot bristyrken, dvs där man nästan garanterat kan få jobb. Idag är det t.ex Kock>> som är ett sådant yrke, där arbetsgivare slåss om utbildade personer;

    och

    - försök skaffa dig arbetslivserfarenhet: ta vilket jobb som helst (tillfälligt), ta flera "timmar vid behov" på olika ställen, även mycket korta anställningar överallt där du kan få dem t.ex via bemanningsföretag. Detta i första hand för att skaffa dig arbetslivserfarenhet. Du tjänar också pengar när du jobbar och du tjänar referenser och även "pensionspoäng" (du får högre pension sen, vilket också är trevligt :).

    • : Tack för hjälpen! Jag ska ringa till dom. Jag håller med om att det är fördelaktigt att läsa till förskollärare, men jag har ganska svårt med skolan, då jag precis fick godkänt i allt på gymnasiet. Tror det kan bli svårt för mig att komma in på förskollärarprogrammet och sedan klara av hela utbildningen. Är det lättare tror du att få tillsvidaretjänst som elevassistent på en skola än som barnskötare på en förskola?
    • Anna : Som elevassistent kan man också få anställning utan någon specifik utbildning. Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.
    • Anna : Om du ska läsa ngt. på komvux nu, då råder jag kanske i första hand läsa till Kock, som är bristyrke - eller till undersköterska. Att kunna mer om hälsa och kunna ge första hjälpen är bra i aIIa yrken. Arbetsgivare, oavsett vad du söker för jobb, tycker det är ett stort PLUS om man har vårdutbildning. Olyckor kan hända när som, och att ha en anställd som kan ge första hjälpen är en stor tillgång!