Kamilla
    Hej! Jag vill söka till läkarprogrammet och håller just nu på med att läsa matematik 2c på komvux. Planen är att läsa matematik 3 c och sedan matematik 4. Sedan även biologi 1, 2. Fysik 1,2 Kemi 1,2. Min fråga är om det finns något basår man kan gå på universitetet för att det ska gå fortare? Det finns ju naturvetenskapliga basår vid KTH och Stockholms universitet men i dessa universitet finns ju inte läkarprogrammet. Måste jag verkligen läsa igenom alla dessa kurser? Eller finns det andra sätt? Mvh Camilla

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Kamilla!

    Det finns flera naturvetenskapliga basår som du kan läsa, t.ex på Jönköpings universitet>

    Du behöver inte läsa det naturvetenskapliga basåret på samma skola som du planerar att läsa läkarprogrammet på.
    Du behöver läsa Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 för att bli behörig till läkarprogrammet. Så egentligen behöver du inte läsa matte 3c eller biologi 1 (grundkurserna). Däremot kan det vara svårt att klara de andra kurserna om du saknar grunden.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    Hej Kamilla!

    Ja du har rätt att byta skola då du har blivit behörig. Sedan kanske det är smart att välja ett basår på samma skola som man senare vill läsa på, men det ska inte vara ett måste.

    Det som gäller allmänt att man inte kan höja sitt meritvärde på basåret. Basårsstudier ger behörighet men påverkar inte konkurrenskraft i betygen. Det är en regel som kommer från Antagning.se - gemensam antagning till högskolor/universitet i Sverige.
    Du kan läsa om det på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Basar/

    /Melina

    • : Hej Melina! Tack för ditt svar! Kan du bara förtydliga det lite mer. När jag tittar på t ex KTH naturbasåret så står det att basåret är till för de som saknar naturvetenskapliga ämnen och som vill fortsätta läsa på KTH efter avslutad basår. Kan jag söka till naturvetenskapligt basår på något universitet i Stockholm och sedan söka till läkarprogrammet? Mvh Kamilla
    • : Hej Melina och tack för ditt svar!
    • : Är naturvetenskapligt och tekniskt basår samma sak? Kan jag läsa på KTH basåret och sedan söka till läkarprogrammet?
    • : Jag har även läst naturkunskap 2 och då undrar jag om det underlättar för mig på något sätt? Måste jag då läsa biologi och fysik och kemi? Eller hur funkar det? Hjälper naturkunskapen mig på något sätt? Tacksam för svar!
    • Anna : Tekniska & Naturvet.basår är de sk "förutbildningar" som varje högskola/universitet bestämmer själva om. Högskolor/universitet behöver inte erbjuda basår över huvudet taget. De kan också ändra innehåll och antagningsvillkor när som... därför är det bäst att vända sig till just det lärosäte där man vill läsa (för att villkor kan ändras mycket och med kort varsel; det är inte "centrala" eller "allmänna" bestämmelser, utan varje högskola/universitet bestämmer själva).
    • Anna : Naturkunskap 2 innehåller "delar av" Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1a (inte hela kurser). Men har man kunskaper i naturvetenskap, underlättar det givetvis när man ska läsa biologi, kemi och/eller fysik! :)
    Läs alla kommentarer