annika
    Hej. Jag lästa samhälle på gymnasiet men vill satsa på att bli läkare. Har kollat på naturvetenskapligt basår, men det skiljer sig mycket i vilka kurser som erbjuds. Jag behöver Matte 3+4, Biologi, fysik & kemi 1+2. Vilka universitet kan erbjuda detta? Skulle gärna studera i Uppsala och de har som ett basår med "reserverad" plats på t.ex. ingenjörsutbildning. Kan man söka det för att endast få NA-ämnena och utan att fortsätta med ingenjörsdelen sedan? Vill gärna gå på basår och INTE läsa in ämnena via komvux.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Sök både till basår och till komvux. Efter basår behöver du inte läsa vidare till ingenjör ...

    det är konkurrens om studieplats och med fler ansökningar, har du fler chanser.

    Det är samma kurser på komvux och på basår: innehåll är samma. Sök därför till både basår och till komvux, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare

    Ansökan till basår i Uppsala universitet görs Här>>

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Naturvetenskapligt basår kan man även läsa på folkhögskolor; det är smart att söka plats överallt samtidigt: på högskola, på KOMVUX och även på några folkhögskolor och även påbörja självstudier om att i fall man inte får studieplats, kan man i Fall man skaffar sig Kunskapet, kan få betyg genom Prövningar.