Elev

    Hej! Jag har tidigare läst naturbasår på Lunds universitet och blivit behörighet i vissa av kurserna. Kommer att läsa resterande av kurserna på Malmös universitet, så att jag ändå kan få full naturbehörighet. Men till min fråga, när jag väl ska söka vidare till högre studier, kommer det finnas problem med att det är halva behörighet här på ett lärosäte och halva behörighet på ett annat? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Svår fråga att ge ett generellt svar på... . Det som i vilket fall blir bra är att du kommer ha kunskaperna. Betygen kan man i så fall få genom prövningar
    Fundera också på att kanske söka naturvetenskapliga basår på folkhögskolorna där kurserna är "standard" (vanliga gymnasiala kurser utan de modifikationer som universiteten kan göra och som gör att andra lärosäten kan neka bedöma att man är behörig). På folkhögskolan kommer du läsa mot omdöme som i ditt fall ger särskild behörighet i naturvetenskapliga ämnen. Omdömen påverkar inte ditt meritvärde från gymnasiet.
    På komvux kan du läsa vanliga gymnasiala kurser men där betygen i de kurser som krävs för särskild behörighet kommer räknas in i ditt snittbetyg och på så sätt påverka ditt meritvärde (men då kan du även höja ditt meritvärde om du får höga betyg på komvux!).
    "Grejen" med basåren på universiteten är att kurserna "liknar" gymnasiala kurser men kan likna i olika grad. Universiteten "modifierar" kurserna så att de passar för att på bästa sätt förbereda inför de utbildningar som erbjuds på samma lärosäte. Ofta accepteras, dock, godkända betyg från universitets-basåren och basterminer när man söker vidare till utbildningar på andra universitet, sen. Men det är inte så att man per automatik bli behörig till alla naturvetenskapliga utbildningar på alla lärosäten ... Att man har godkända betyg inom basåret från olika lärosäten är inte helt vanligt men det behöver inte vara "sämre" än att ha betygen från samma lärosäte. I båda fallen kan antagningsgruppen på ett annat lärosäte bedöma "åt båda hållen": antingen att man blir bedömd som behörig eller inge. Blir man bedömd som obehörig, så har man ju kunskaperna i alla fall så borde kunna få betyg genom prövningar (prövningsbetygen räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal).
    Om du vet vilken naturvetenskaplig utbildning och på vilka lärosäten du vill senare komma in på kan du på förhand kontakta antagningsgrupper på de lärosäten och försöka få förhandsbesked om de kommer bedöma dig som behörig med det studieupplägget som du planerar för. Men fundera annars på att söka läsa på komvux eller på en folkhögskola (fördelen här blir att du med godkända betyg eller godkänt omdöme blir behörig till utbildningar på alla svenska lärosäten).
    Läs gärna information på fragasyv.se/info/basår och framtid.se/studier/folkhögskola

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Hej! Vilka utbildningar till exempel är det som inte accepterar behörighet från basår? // Tyvärr så kommer det bli detta studieupplägget. Annars får jag tentera de kvarstående kurserna från första lärosätet parallellt om det skulle behövas.
    • Milla :

      Om man med godkända betyg från basåret på ett av lärosäten söker till ett Annat lärosäte, kommer antagningsgruppen göra bedömning om innehåll i kurserna stämmer överens så pass att den sökande är välförberedd inför just den utbildningen hen söker... det går inte ge ett generellt svar på frågan om vilka utbildningar som inte accepterar behörighet från basår.