Julia SYV på FrågaSYV

    Hej A!
    Du får gärna läsa information på frågasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basår - det finns skillnader i att komplettera på komvux eller på basåret på högkolenivå. Men du kan och jag tycker även Bör söka både till komvux och till basåret/basåren. Det är Naturvetenskapliga basår (inte Tekniska) du bör söka till - för att du behöver läsa biologi.
    Om du kommer endast på ett ställe - då är det där du börjar läsa. Om du skulle komma in på komvux och på basåret på högskolenivå, då kan du välja men du kan också läsa på båda ställen samtidigt. Basår på högskolenivå ges vanligtvis på heltid/dagtid. Vad gäller läsa på komvux så brukar finnas dag-, kväll-, flex och distans. De tre kurser som du behöver läsa går på sammanlagt 300poäng och läses på heltid på 15 veckor.

    Det kan hända att du på komvux hinner komplettera under hösten och får betygen så pass tidigt att du hinner skicka dina betyg till Antagning.se och konkurrera om plats på läkarprogrammet till vårterminen 2023. Antagningsgränsen till våren brukar ligga lägre än till hösten, då är det en fördel i så fall om du kan söka till vårterminen.

    Sammanfattning
    Om du har mycket högt meritvärde på dina gymnasiala betyg (de som kommer finnas i ditt examensbevis) och vill inte riskera sänka det, då är det fördelaktigare för dig att komplettera på högskolenivå (basåret där). Om du tror du kan få A i Biologi 1 och 2 och Kemi 2, och kan läsa de kurserna på heltid och börja redan på sommaren eller tidig höst, då är det fördelaktigare för dig att läsa de 3 kurserna på komvux - för att kunna konkurrera om plats till vårterminen.