J
    Hej!

    Om jag nu har läst klart ett basår på Göteborgs universitet och har fått högsta betyg(A) I alla kurser, och sen säger att jag fick E i alla andra kurser under min tid på gymnasiet med samhällsinriktning. Måste jag läsa upp mina betyg i de kurser som jag hade under tiden på gymnasiet för att få ett så högt snitt som möjligt? Eller räcker det med att man får högsta betyg i alla kurser under basåret?

    För att kunna söka till exempel tandläkarprogrammet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    på basåret får man bara Godkänt/icke-godkänt - på högskola är inte samma betygssystem i bruk.
    De flesta högskolekurser är det enbart IG-G skala och några få kan man få VG på men inte inom basåret. Där finns det inga VG utan får man "godkänt" så blir man Behörig.

    Jämförelsetal (dvs "snittet" av gymnasiala betyg) påverkas inte av de betyg man får under det tekniska eller det naturvetenskapliga basåret.
    Det är skillnad mot - om man läser samma kurser på Komvux. Där får man F-A betyg och "snittet" påverkas.

    Du kan läsa mer om detta på http://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Hälsningar
    Mikael SYV