Lana

    Hej! Jag kom inte in i det tekniska basåret i Chalmers, och tvivlar på att jag gör det vid andra urvalet. Det jag funderar på att göra nu är att hoppa in i en annan högskolas tekniska basår, om de har plats. Kommer jag då att vara i en separat urvalsgrupp när jag, till nästa år, ska söka till ett "riktigt" program i den högskolan i samma stad som mig? Eller i vilka urvalsgrupper hamnar jag i?

    Annars funderar jag på att göra prövningar, och på så sätt både få högre betyg, och även få behörigheten.
    Då jag har tidigare läst samhäll och natur (sammanlagt 4 år i gymnasiet), undrar jag då vilka ämnen som då räknas in i mitt meritvärde? Är det de ämnen jag behöver för att komma in + ett antal andra? Vilka då, i så fall? Räknas (t.ex) mitt betyg i idrott?
    Hoppas att jag har skrivit på ett tydligt sätt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lana,

    för att svara ang. vilka kurser som räknas in i ditt meritvärde måste man veta hur ditt Examensbevis ser ut. Det är utifrån Examensbeviset som man räknar ut ditt meritvärde (det är i alla fall Grunden i beräkningar).
    Om du redan är behörig - alltså, om du redan har godkända betyg i alla de kurser som du behöver för en viss högskoleutbildning - varför ska du då läsa ett basår?
    Om du tänker på platsgaranti efter högskole-basåret, så ges det bara ibland och mest på de utbildningar där det ej svårt att komma in annars heller... - till utbildningar med hård konkurrens brukar inte plats-garanti ges.
    ***
    Om du idag inte är behörig; alltså, om du saknar betyg i kurser för behörighet - varför göra prövningar och inte i stället läsa kurser på komvux?
    Har du inte läst de kurser som krävs för behörighet, borde du kunna få plats på dem på komvux.

    Samråd med syv på komvux och med studievägledare på högskolenivå.

    Hälsningar
    Mikael syv

    • : Jag läser nu till gymnasielärare, men vill inte hoppa ut förrän jag har en säker plats någon annanstans.
    • : Kan jag läsa komvux och högskola samtidigt? Det blir såklart svårt, men jag menar rent tekniskt.
    • Anna : Det finns inga förbud mot att läsa på komvux och samtidigt också andra utbildningar t.ex på högskolenivå.
    • : Tack så hemsk mycket för svar!
    • Anna : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    • :

      En annan fråga, jag har alltså läst samhällsprogrammet (samma inriktning)t. Har klarat alla kurser där, och har min examen. Men har också läst Kemi 1 (E i betyg), och Fysik 1 (också E). Till att söka till det jag vill behöver jag  Kemi 2 och Matematik 4. Jag har läst matte 3, och klarat den kursen (D), Kemi 1 (E) och Fysik 1 (E).

      För att bli behörig, behöver jag ha en naturexamen? Vilka kurser ska jag då läsa? Vilka betyg från samhällsprogrammet räknas inte då?

    Läs alla kommentarer