Tina
    Jag skrev visserligen en fråga igår, men jag har gjort funderingar sedan dess baserat på svaret jag fick. Eftersom jag själv läser på en folkhögskola som ett alternativ till gymnasiet, ett läsår kvar på Allmän kurs-Gymnasienivå och för att det har hjälpt mig väldigt mycket att läsa på just folkhögskola så funderar jag även på att läsa ett basår på folkhögskola istället för universitet. Men jag kommer söka in till en yrkesutbildning på Vadstena Folkhögskola innan dess(Assistentlinjen), för att ha något att falla tillbaka på ut ifall att det inte blir som planerat. Men min fråga var angående basår på folkhögskola.
    Det basåret jag hittat som verkar passa mig bäst är det på Strömbäcks folkhögskola.
    Kan man söka in till universitet utan betyg i de särskilda behörigheterna om man har ett intyg från ett basår på folkhögskola med de kurserna?
    Kurserna Matematik 3 och 4, Fysik 1a och Fysik 2, Kemi 1 och Kemi 2 samt Biologi 1 och Biologi 2, vissa av dessa kurser vill jag läsa av intresse, andra av nödvändighet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tina,

    det går bra att bekräfta särskild behörighet genom omdömen från en folkhögskola. Om "din" högskole/universitetsutbildningen kräver matte 4, då behöver du inte omdöme om matte 3, utan just om matte 4. På samma sätt: om "din" högskole-universitetsutbildning kräver biologi2, då behöver du omdöme (eller betyget från komvux eller från en prövning) om just biologi 2 och om du har eller inte har omdöme eller betyg från biologi1 spelar ingen roll.
    Mitt råd är att du söker till flera olika utbildningar samtidigt. Det är inte alltid så att man kommer in på den utbildningen man har sökt. Det är därför bra att ha "plan B".