Maryam
    är det någon skillnad på att komma in i univeritet om man pluggat basår i komvux istället för basår i univerietet, vad jag menar är om det är svårare att komma i då man pluggat baåret i komvux eller ej? , eller spelar det ingen roll?'

    1 Svar

    Hej Maryam!

    Ett basår är en ettårig utbildning på gymnasienivå som ordnas av högskolor och universitet. Eftersom det är på gymnasienivå ger det inga högskolepoäng och därför påverkar det inte dina "akademiska poäng" när du söker.

    När du söker ett basår via universitet är det vanligt att du får platsgaranti på den aktuella högskoleutbildningen som du vill gå.

    Om du istället väljer att läsa basår på komvux så kan betygen påverka ditt meritvärde men du får ingen platsgaranti på utbildningen.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV