Sandra

    Hej! Jag har en kandidat och undrar om det är värt att läsa in en master... Jag antar att man är mer efterfrågad på arbetsmarknaden om man har en bättre utbildning och att det på så sätt är lättare att konkurera om/ och få det ideala jobbet. MEN, baseras lönen efter yrkestitel och arbetsuppgifter, eller spelar det stort roll vad man har för utbildningsbakgrund? Ex. Jag är en högskoleingenjör och får jobb som en civilingenjör, får jag lägre lön för att jag egentligen inte har den ultimata utbildningen för jobbet? Tacksam för ett bra svar. MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra;
    högre/längre utbildning ger i Sverige inte per automatik högre lön.

    Lön bestäms som "överenskommelse" mellan dig och arbetsgivaren; det är allt som oftast Individuell lönesättning och arbetsgivaren tar hänsyn till många olika faktorer där bl.a språkkunskaper och nivå på vilket ansvar man har + om tjänsteresor ingår och man måste bo på främmande ort flera ggr varje månad - allt detta och mycket annat kan spela roll.

    Om du med högskoleingenjörsutbildningen kan hitta jobb som du trivs med och med lönen du kan acceptera, jättebra! ta det jobbet och du kan bedriva studier, om du så önska, vid sidan av jobbet - både distanskurser, självstudier, kvällskurser och det finns kanske kurser som din arbetsgivare kan "skicka dig på".
    Om du inte kan hitta jobb som du vill ha med OK-lön, sök vidarestudier.

    Förlorad arbetsinkomst
    Det man ofta glömmer att tänka på är "förlorad arbetsinkomst"; om vi jämför din inkomst under de 2 åren: i fall du jobbar, även om du får minimilönen och om du studerar på heltid på masterprogrammet och lånar pengar av CSN. På 2 år lånar man ca 100.000 kr och så får man inte den lönen som man skulle ha fått om man hade lön i stället...

    Arbetslivserfarenhet är också värdefull
    Det är inte alls omöjligt att två personer får samma lön: hen som har masterexamen och hen som har högskoleingenjörsexamen och 2 års arbetslivserfarenhet.