Elisabeth
    Hej,

    Jag har en Social Science B.A. (kandidatexamen) fran USA och vill valdigt garna bli psykoterapeut. Som jag forstatt det har jag ett par olika alternativ: Det forsta ar att
    soka till psykologprogrammet och kanske kunna "hoppa upp" en termin eller tva pga att jag redan har en kandidat (med en del poang i psykologi), och sen lasa psykoterapeutprogrammet. Det andra alernativet ar att lasa till socionom och sedan lasa psykoterapeutprogrammet.

    Det sista alternativet som jag undrar over ar om jag kan lasa en M.A. i USA i Mental Health Counseling eller Marriage & Family Therapy (MFT) Counseling och sedan lasa psykoterapeutprogrammet? Eller gar det att soka legitimation som samtalsterapeut direkt efter en M.A. i Counseling fran USA? (Jag har dubbelt svenskt/amerikanskt medborgarskap, vilket ar varfor jag funderar pa att lasa har, men jag vill garna bo i Sverige i framtiden). Sen kanske det finns ytterligare alternativ som jag inte vet om?

    Tack pa forhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elisabeth,

    Psykoterapeut>> är i Sverige ett legitimationsyrke>>,

    vilket du säkert vet om själv redan.

    Ang.utbildningar i Sverige
    Sök både till psykologprogrammet och till socionomprogrammet. Det är mycket hård konkurrens om platser på psykologprogrammet. Det är lättare att komma in på socionomprogrammet. Även läkare kan vidareutbilda sig till en psykoterapeut. Du kan därför även söka till läkarprogrammet.

    Om du har för avsikt att bo och arbeta som psykoterapeut i Sverige, skulle jag i första hand rekommendera att du söker de svenska utbildningar. Därför att det kan bli svårt att få sin utländska utbildning godkänd i Sverige.

    Ang. utländsk utbildning
    Söka legitimation kan ingen förbjuda. Men det finns, å andra sidan, inga garantier att få ett positivt svar. Tyvärr svarar Socialstyrelsen att de ej ger förhandsbesked ang. vilka utländska utbildningar som de skulle kunna godkänna. De svarar att man får skicka in uppgifter om vilken utbildning man redan har, och det är först då de tittar på dina handlingar och svarar om det är OK; eller om ngt. fattas.
    Du får gärna testa kontakta Socialstyrelsen och fråga dem själv om en viss utländs utbildning kan leda till en svensk psykoterapeutIegitimation. Du kontaktar i så fall avdeIningen vid namn "RegIer och Behörighet" inom SociaIstyreIsen. För mer information var god besök www.socialstyrelsen.se

    Förutom de vägar till yrket psykoterapeut i Sverige, som jag nämnde ovan - känner jag tyvärr inga andra alternativ.

    Du får gärna vända dig direkt till Studievägledare på psykoterapeutprogrammet, som "sitter" just på de specifika kunskaper som kanske kan ge dig ett mer detaljerat svar.

    Vilka lärosäten som Psykologprogrammet ges på idag - kan du se på www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=Psykoterapeutprogrammet

    >>Psykoter.pr utan någon speciell inriktning ges på Uppsala Universitet. På de andra lärosäten har programmet olika Inriktningar - ex. mot barn, familj, vuxna, KBT, PDT eller "specialist i klinisk psykologi". Kontakta i första hand studievägledare på det lärosäte där den mest attraktiva för dig inriktningen finns.