Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wassem,
    oavsett hur poängen räknas, så förstår jag inte hur man ska läsa 2 st.heltidsutbildningar samtidigt, det skulle innebära studieinsats(tidsåtgång) på 80 timmar/vecka.
    Basterminen går på heltid och den här utbildning, hig.se/NZBAF, verkar vara ännu lite mer omfattande än heltidsstudier, så är det rimligt att (om man läser ett program samtidigt) att det programmet går på max halvtid. I så fall blir det timåtgång på 60 timmar/vecka.
    Rent formellt, så tror jag inte att antagning.se kommer anta till både basterminen och ett program på heltid - samtidigt. Däremot om man redan läser ett program och inom programmet har platsgaranti på kurserna och till nästa termin söker basterminen, då kan man bli antagen. Men hur ska man då kunna läsa så mycket samtidigt?

    Jag har nu pratat med en sakkunnig på Antagning.se och fick svar om att om man blir antagen till basår eller bastermin, så är det en heltidsutbildning, och då kan man för övrigt bli antagen till ännu max en halvtidsutbildning ... även om förutbildningar (basår och basterminer) är inte "riktiga högskoleutbildningar". På Högskolan i Gävle är basterminen på 33 fup (förutbildningspoäng) och är därför utbildning på mer än heltid (utbildning som går på 110% av studietakt). Och på så sätt kan man inte bli antagen till mer än max 40% av studietakt ännu, till samma termin, alltså...
    Om man vill få reda på varför Basterminen på just Högskolan i Gävle är på 33 "fup" kan man kontakta Antagning på HiG 026-64 86 36 [email protected] tel.tid måndag kl.13-15 samt tis och fre 9-10.