Ellinor

    Hej! Jag har funderat på att bli arkitekt men eftersom jag har 20,48 i meritpoäng har jag bara en chans att komma in på Umeås arkitektlinje. Där behöver man dock matte 3c vilket jag inte har läst. Jag vill inte läsa det på konvux då jag är rädd att det kan sänka mitt meritvärde. Finns det någon typ av bastermin man kan läsa nu i vår 2021 där matte 3c ingår? Det kommer ju innebära att jag hamnar i kategori BII men om man kollar på statistiken från 2018 verkar jag ändå ha chans att komma in. Vad tror ni? Kan jag söka in till arkitekt till hösten då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=&f=9%5Bf*7%5BV21 - det är basterminer med start VT-21. Innehåll i varje bastermin måste du se själv; det kan vara olika. Kan vara så att matte 3 krävs för att kunna komma in på basterminen, då den kan endast innehålla matte 4. Ganska rimligt att det är basåren som skulle innehålla matte 3 och 4, och basterminer - endast matte 4.
    Första frågan är då om du kan få behörighet vad gäller matte 3c utan att läsa den kursen på komvux eller göra prövning i den. Komvux-betyget och betyget från prövningen kommer räknas in i ditt jämförelsetal. Men om du får omdöme om särskild behörighet vad gäller matte 3c från en folkhögskola, då får du behörighet men ditt meritvärde från gymnasiet påverkas inte. Du kan leta på www.folkhogskola.nu som är folkhögskolornas gemensam sida om du hittar möjlighet att läsa på ngn folkhögskola så att du skulle kunna få ut omdöme om särskild behörighet i matte 3c.

    • Ellinor : Okej! mitt bästa alternativ verkar ju vara att läsa på folkhögskola. Men innebär det då att jag hamnar i urvalsgrupp BII eller någon helt annan stans?
    • Anna : Eftersom du utan komplettering inte är behörig (du saknar matte 3 betyget) kan du ej prövas i direktgruppen, utan du kommer prövas i BII men med det meritvärde du har från gymnasiet, om du skaffar dig omdöme om särskild behörighet i matte 3 från en folkhögskola. Men kolla först med antagningsgruppen på det lärosäte dit du sedan vill komma in - om det kommer acceptera omdöme från en folkhögskola i "matematik 3". Det är möjligt att du på en folkhögskola ej ska kunna få ut omdöme om just matematik 3c, utan om matematik 3. Kurserna matematik 3b och 3c är mycket lika men en del skiljer sig. De flesta högskoleutbildningar accpeterar matte 3b eller 3c. Om du behöver just 3c (kontrollera det med antagningsgruppen på lärosätet) då behöver du på den folkhögskola där du skall läsa försäkra dig om att de kan i slutet av dina studier ge dig omdöme om just matte 3c, och inte i matte 3.
    • Anna :

      Skulle du skaffat dig omdöme om Grundläggande behörighet (förutom omdöme i matte 3, som är särskild behörighet), kan du i så fall även prövas i BF-urvalet (samtidigt som du prövas i BII). Omdöme om grundläggande behörighet går inte få ut snabbare än på ett läsår, dock.