Aleksander

    Hej! UHR har bedömt min gymnasieutbildning från Polen, de har bedömt att ämnen som jag har läst i min utländska gymnaiseuhtbildnig motsvarar bland annat Matematik 2a. Jag undrar om jag kan göra ansökan till lokförareutbildning med matte 2a om krav är matte 1a samt svenska 1 eller SVA 1 och engelska 5. Jag är färdig med SVA 1 och engelska 5 och nu pluggar jag SVA 2, min fråga är måste jag plugga matte 1a om jag har matte 2a från min utländska gymnasieutbildning ? Tack för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har bedömning om godkänt nivå i gymnasiematematik på nivå 2 och är därför behörig (vad gäller ämnet Matematik) till de utbildningar som kräver matte 1 och 2. Du har alltså behörighet i bl.a kursen matematik 1a.
    Annars, så kan yrkeshögskoleutbildningar även göra undantag och även ta in obehöriga.
    Tips! sök till Lokförarutbildningar på olika orter. Yrket lokförare är mycket populärt med många sökande till varje utbildningsplats, därför kan det på förhand inte garanteras att du kommer in på utbildningen. Sök därför till så många olika utbildningar du kan. Med varje ny ansökan får du en ny chans att komma in. Lycka till!
    Se några exempel på lokförarutbildningar, snabblänkar nedan:
    utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/lokforare
    östsvenska-yrkeshogskolan/lokfoerare-malmö
    utbildning/mtr-nordic/lokforare-eskilstuna
    utbildning/mtr-nordic/lokförare
    utbildning/nassjoakademin/tagfoerare
    utbildning/tcc-sverige-ab/lokforare-tcc-boden
    utbildning/trafikverksskolan/lokforare-angelholm
    utbildning/tcc-sverige-ab/lokforare-tcc-hallsberg

    Studie- och yrkesvägledare
    • Aleksander : Stor tack!