Siri
    Hej. Gick ut estetiska gymnasiet 2012. Hade betyg G i Historia A. Om jag försöker läsa upp betyget, får jag då betyg enligt det nya systemet? Vad motsvarar i så fall ett B eller ett D?
    Vänliga hälsningar,
    Siri

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Siri!
    På många komvux kan man fortfarande läsa "gamla" kurser och få betyg enl skala IG-MVG.

    Om du läser historia 1 och får betyget D som räknas om till 12.5 och nu har du 10.0 som G ger och höjning av jämförelsetal blir 0.1 och om du får betyget B blir höjning 0.3, därför att B motsvarar 17.5 (VG motsvarar 15 och MVG motsvarar 20.0).
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Om du inte får plats på komvux för att läsa en kurs, i vilken du sedan innan har godkänt betyg ( vilket ofta är fallet för man är lågt prioriterad om man vill Konkurrenskomplettera ) kan du satsa på prövning.
    • : Hej och tack för svaret. Jag bor i Östersund. Enligt information därifrån, kommer man endast att erbjuda prövning för äldre kurser (i mitt fall, Historia A, HI1201) längst tom 30 juni 2016. Vet ni om det gäller hela landet eller endast lokalt?
    • Anna : De är ingen skillnad att göra prövning i Historia A eller i Historia 1b - det är samma kurs. Prövningar i äldre kurser kommer att upphöra men datum kan bli förlängd ... men det vet vi ännu inte hur det blir. Om det är viktigt för dig att just göra prövning i Historia A, gör den innan 30 juni 2016. Fast jag kan inte förstå vad skillnad är - Historia 1b är ju samma kurs, som bytte namn. Det är samma natal poäng. Och ang. betyg - så tror man ibland att det är lättare att få högre betyg i de "gamla" kurser, men det är bara rykten. Vi kan ta ett exempel: man ligger på lite-lite över Godkänt nivå - och får då enligt gamla skalan betyg G, men enligt det nya skalan kan få betyd D i stället, vilket är fördelaktigare. Ett annat exempel - om man lite över VG, men bara lite så det räcker ej till MVG kan man då enligt den nya skalan få B som är mitt emellan VG och MVG. Hur som helst så är det samma datum i hela landet men det kan bli en förlänging i en termin (vet ej om det blir så, man tror det).
    • : Hej och tack för det snabba svaret. Betyder det att jag kan pröva för Historia 1b istället och att jag kan kan byta ut det (om det blir högre) i mitt "gamla" gymnasiebetyg? Mitt mål är ju att försöka höja mitt meritvärde. Det blir väl då i grupp BII?
    • Anna : I självaste Examensbeviset (dokumentet) - kommer inget att ändras. Men meritvärde kommer att räknas om - i fall tilläggskursen höjer meritvärde. Och du prövas i både icke-kompletteringsgruppen (utan tilläggsbetyget) och i kompletteringsgruppen (med tilläggsbetyget).
    • : Prövning för Historia 1b kan jag alltså göra ht 2016 (efter 30 juni -16) utan att riskera att möjligheten förvinner innan?
    • Anna : Så som reglerna ser ut nu - ja. Det är så som du skriver. Om reglerna förändras (vilket kan hända), kan det bli annorlunda, men så vitt vi vet nu, så är det så som du skriver. Och Historia A eller 1b (som är två motsvarande kurser) - är en kurs som krävs för behörighet till ett antal utbildningar, t.ex. till Polisutbildning. Det är därför mindre troligt att möjlighet att göra prövning i den kursen tas bort. Jag tror, alltså, att du ska kunna göra prövning hösten 2016 eller ännu senare.
    Läs alla kommentarer